Nu är tunneln under Traneberg klar, en viktig etapp på Tvärbanans Solnagren är avklarad. 45 000 kubikmeter berg har schaktats bort. Genomslaget firades med en ceremoni inne i berget.
– Detta är en viktig milstolpe i projektet att förlänga Tvärbanan och att skapa bättre förbindelser mellan de stora knutpunkterna runt innerstaden, säger SL:s vd
Göran Gunnarsson.
Tvärbanans förlängning mot Solna innebär bättre tillgänglighet, tätare avgångar och minskade restider för resenärerna. Mellan exempelvis Alvik och Sundbyberg kommer restiden att mer än halveras, från dagens 25 minuter med buss till 10 minuter med Tvärbanan.
– Sträckningen mot Solna öppnar upp nya resmöjligheter till arbetstäta områden norr om staden. Samtidigt medför de förbättrade förbindelserna minskad belastning för de hårt trafikerade centrala knutpunkterna som Slussen, T-centralen och Fridhemsplan, säger Göran Gunnarsson.
Tvärbanan har sedan invigningen år 2000 stadigt vuxit i popularitet. Enligt SL:s undersökningar är Tvärbanan det mest uppskattade trafikslaget bland resenärerna med flest nöjda resenärer.
Den nya sträckningen mot Solna beräknas vara klar för trafik år 2013.
Restider från Alvik
Ulvsunda: 4 min.
Sundbyberg:10 min
Solna C: 14 min
Solna station: 17 min
7 km spår
3 broar, 3 tunnlar
Byggstart: 2009
Trafikstart: 2013
Budget: 5 200 miljoner kronor
Solnagrenen är ett samarbete mellan SL, Stockholm, Solna och Sundbyberg
Planerad utbyggnad av TvärbananResandet med Tvärbanan kommer att öka kraftigt med de kommande utbyggnaderna
2008 – 47 500 resor/vardag (dagens sträckning)
2015 – 113 000 resor/vardag (Solnagrenen)
2030 – 153 000 resor/vardag (Kistagrenen)