23948sdkhjf

Ett vitt kapitel om kollektivtrafiken

EU-kommissionens nya Vitbok om transporter har i det närmaste glömt bort bussarna. Det skriver Anna Grönlund, Bussbranschens Riksförbund, i en kommentar till Vitboken.
EU-kommissionens nya Vitbok ”Roadmap to a Single European Transport Area – Towards a competitive and resource efficient transport system” innehåller riktlinjer för EU:s transportpolitik för de närmaste tio åren. Det är därför mycket förvånande hur liten roll EU tillmäter kollektivtrafiken. Förvisso skriver kommissionen att resandet i kollektivtrafiken bör öka och att användningen av bussar blir större. Men kommissionen underskattar vägtrafiken och bussens betydelse och dess stora potential för att minska miljöbelastningen, buller, trängsel och vägtrafikskador.

Det är en brist att inte EU-kommissionen uttalat vill fördubbla bussresandet, vilket skulle vara den enskilt effektivaste och snabbaste sättet att uppnå angelägna energi- och miljöpolitiska mål. Tåget är ett förträffligt transportslag vid långa ressträckor, men det är viktigt att varje transportslag används där det har störst nytta. Det är märkligt att tåget och särskilt höghastighetstågen ensidigt lyfts fram för att öka energieffektiviseringen, när bussen är det särklass energisnålaste kollektivtrafikfordonet. Bussen är ett alldeles utmärkt, trafiksäkert, snabbt och billigt transportmedel för medeldistans transporter. Varför ska då majoriteten av alla mediumdistans passagerarresor år 2050 gå med tåg? En utökad busstrafik är det kostnadseffektivaste sättet att öka rörligheten, vilket är avgörande om Europa ska skapa nya jobb och ekonomisk tillväxt.

Överhuvudtaget låter alla procentuella målsättningar för tågtransporter som ett eko från planekonomins tidevarv, där byråkrater och politiker bestämde hur och när medborgarna ska resa. Men befrämjar dessa enkelspåriga planer verkligen energieffektiva och innovativa framtidslösningar?

Med målsättningen att öka avgifterna och att trafikbolagen ska finansiera huvuddelen av alla investeringar som nämns i Vitboken riskerar dessa kostnader att medföra en minskad kollektivtrafik. Är det verkligen en hållbar väg att gå för Europa?

Anna Grönlund, förbundsdirektör, Svenska Bussbranschens Riksförbund
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.079