23948sdkhjf

Sverige saluförs som idrottsresmål

Fyra starka evenemangsdestinationer och Riksidrottsförbundet inleder en gemensam satsning för att marknadsföra Sverige som ett land för stora idrottsevenemang på den internationella arenan.
Det är Jämtland Härjedalen, Stockholm, Göteborg, Malmö och Riksidrottsförbundet som gemensamt gör denna satsning.

Samarbetet skapar en gemensam nationell plattform för att driva evenemangsfrågorna vidare inom Sverige. Satsningen sker under namnet Sweet Spot Sweden och ska hjälpa Sverige att vinna hem de stora idrottsevenemangen. Första steget är att delta på SportAccord Convention i London 4-8 april 2001 och preliminärt i Quebec 2012.

Framgångsrika evenemang ger en värdefull möjlighet för att visa upp sitt land, sin destination och sin idrott. De skapar besök och affärsmöjligheter, de ger värdefull marknadsföring och skapar stolthet hos dem som bor och verkar på orten.

Många destinationer och länder har insett detta och kampen om att vinna hem mästerskap och tävlingar är hårdare än någonsin. Enskilda satsningar kommer att ha svårt att hävda sig i konkurrensen och för att vinna de stora evenemangen krävs gemensamma krafter. Därför satsar Jämtland Härjedalen, Stockholm, Göteborg och Malmö tillsammans med Riksidrottsförbundet på att bygga ett lag i stället för att konkurrera med varandra.

– Satsningen Sweet Spot Sweden står för det unika med Sverige som arrangörsland av stora idrottsevenemang, att göra det som svensk idrott alltid varit bäst på – att bygga ett vinnande lag. Den här gången för att kunna fortsätta arrangera internationella idrottsevenemang. Därför visar vi gemensamt upp Sverige på världens största, och kanske viktigaste, mötesplats för idrottsevenemang, SportAccord Convention i London i april 2011, säger Mats Forslund , vd Jämtland Härjedalen Turism.

Han och Länsidrottschefen Per-Erik Rönnestrand kommer båda att delta i London.

– Samarbetet har två syften. Dels att positionera Sverige internationellt som ett utmärkt land att genomföra stora idrottsevenemang i och det görs bland annat genom att svensk idrott tillsammans med ett antal destinationer deltar på SportAccord Convention. Dels att gemensamt gentemot såväl svenska beslutsfattare som andra intressenter lyfta fram evenemangens betydelse för besöksnäringen som en viktig framtidsbransch för tillväxt och jobb och det ska uppnås genom intensifierad information och opinionsbildning, säger Per-Erik Rönnestrand .

SportAccord Convention är den viktigaste mötesplatsen när det gäller att diskutera idrottsevenemang i världen just nu. Den ägs av den internationella idrottsrörelsen och samlar över 1 500 personer som representerar 500 organisationer med olika uppdrag kopplat till idrottsevenemang.

På SportAccord Convention samlas de viktigaste beslutsfattarna i internationella specialidrottsförbund (som äger rättigheter till de allra flesta internationella idrottsevenemangen), personer direkt knutna till olika städer, arrangörsorter och kandidaturer för exempelvis kommande OS samt andra personer som arbetar med idrottsevenemang som exempelvis arenabolag och media.

Mötet genomförs årligen någonstans i världen och arrangeras för nionde gången 2011 i London och 2012 i Quebec City, Kanada.

/KL
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078