23948sdkhjf

Stockholm vann spårbilskampen

Nu är det klart att en pilotbana för spårbilar ska byggas i Stockholm. Men projektet har inte många likheter med tidigare förslag – i stället dras banan från Rosenbad mitt i city.
Spårbilsbanan som börjar byggas under de närmaste dagarna, blir i en första etapp 3,5 kilometer lång och kommer att löpa på stålpelare cirka fem meter över marken. På Fredsgatan utanför Rosenbad byggs den första stationen på spårbilsbanan, en station som endast är nåbar inifrån regeringsbyggnaden.

Banan löper vidare till Arvfurstens palats och kommer när den är klar om cirka ett år att angöra samtliga departementsbyggnader ända bort till Näringsdepartementet på Vasagatan. En annan del av banan löper vidare till bland annat Riksdagen och Riksbanken samt till några av regeringspartiernas högkvarter som ligger lämpligt till för bansträckningen. Denna, Sveriges första pilotbana för spårbilar, kommer endast att vara öppen för politiker och tjänstemän inom regeringskansliet samt för vissa riksdagsmän. Allmänheten kan dock lite då och då se på hur våra politiker glider fram högt i det blå ovan den egna grå vardagen. Den som har tur kanske till och med kan få se självaste statsministern!

– Det är ju ändå politikerna som måste finansiera projekt av den här typen, därför är det lämpligt att pilotbanan byggs så att politikerna själva får se om den nya tekniken håller vad den lovar, säger Holger van den Tempel , extra ordinarie diarienotarie inom Näringsdepartementets nybildade spårbilsutskott.

Under många år har spårbilar diskuterats i Sverige. Entusiasterna har här sett ett intressant komplement till övrig kollektivtrafik medan skeptikerna hellre velat lägga pengar på beprövad kollektivtrafik. Just finansieringen har varit den hårda nöt som alla tidigare spårbilsidéer stupat på.

Men nu har projektet alltså tagit en smått sensationell vändning som gör att pengarna inte längre är ett problem: Genom att bygga pilotbanan så att den blir till nytta direkt och enbart för politikerna själva, inte minst för finansminister Anders Borg , så har det inte varit några svårigheter att få fram erforderliga medel. Enligt källor inom regeringskansliet så har såväl finansministern som statsminister Fredrik Reinfeldt varit mycket tilltalade av en egen spårbilsbana under lång tid medan justitieminister Beatrice Ask till en början varit mycket skeptisk då hon misstänkte att banan inte var tillräckligt säker.

– Men när justitieministern fick klart för sig att vi levererar skottsäkra spårbilar märkte vi att hon blev något mindre avvisande. Och när vi sedan kunde visa att de specialutrustade spårbilarna till och med klarar pansarbrytande granater och är försedda med motmedel så som bland annat tårgas- och pepparspraysduschar under fordonets bottenplatta så blev ministern övertygad om att skyddsfrågorna håller, säger Ragnhild Virvonen , projektsamordnare hos Vectus i Uppsala som levererar styrteknik och spårbilsfordon.

Regeringskansliets säkerhetschef, som av sekretesskäl måste förbli anonym, har också varit en av projektets tillskyndare: ”Den terrorsäkra spårbilsbanan utgör i sig det optimala personskyddet för politiker som förflyttar sig mellan olika regeringsbyggnader och riksdagen. När spårbilsbanan är på plats innebär det stora besparingar för toppolitkernas personskydd när de rör sig inne i city”, skriver han i en halvofficiell kommentar som rt-forum.com fått ta del av.

Att spårbilsbanor allt mer tycks betraktas som ett säkerhetssystem i stället för ett trafiksystem har kommit som en överraskning för många av dess förespråkare. I stället för att frakta skidturister i Åre eller studenter mellan Akademiska hus i norra Stockholm ser det ut som om tekniken reserveras för personer med stort behov av personskydd.

– Dessutom behöver studenterna röra på sig, att åka omkring i spårbilar mellan föreläsningarna är minst sagt försoffande för de redan allt för stillasittande ungdomarna, säger Gittan Gooding , friskvårdsanalytiker på Universitetshälsan som redan från början varit motståndare till idén med spårbilar mellan KTH och Universitetet som tidigare diskuterats.

Men hur är då inställningen till den nya säkerhetsspårbilen på allra högsta nivå? Statschef kung Carl XVI Gustaf är känd för att gilla ny teknik i alla former så rt-forum.com kontaktade Hovet och fick följande kommentar:

– Jag kan bekräfta att kungen sannerligen är på hugget när det gäller den här nya typen av såväl säkra som bekväma spårbilar som för kungens del även ska förses med insynsskydd mot journalister från den kolorerade veckopressen. Det finns långt framskridna planer på att bygga en specialbana vid Kungliga slottet med några utlöpare till platser i centrala Stockholm som kungen gärna besöker. Men i dagsläget väljer vi att inte gå ut med några detaljer om den kommande kungliga spårbilsbanan, säger hovets informationschef Bertil Ternert .

Enligt vad rt-forum.com erfar kommer fler detaljer om den kungliga spårbilsbanan att avslöjas så småningom, dock inte förrän om exakt ett år, 1 april 2012. Redaktionen är dock tveksam om huruvida våra läsare vid den tiden fortfarande kan tänkas vara kvar på spårbilsspåret. Vi misstänker att ni, kära läsare, liksom vi själva ganska snart tagit bussen till någon annan destination i stället. Det är ju ändå 1 april och våren kan med största sannolikhet anses vara ett faktum.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094