Stena Line tar plats i mobilen
Som ett av de första rederierna satsar Stena Line nu på en mobil version av sin webbplats. Den mobila versionen lanseras på Stena Lines åtta marknader, och är en naturlig effekt av det ökande användandet av mobiler och surfplattor.
Den mobila webb som lanseras är en första version som efterhand kommer att utvecklas. Det som finns tillgängligt idag är tidtabeller, information om linjer och fartyg, vägbeskrivningar till terminalerna och erbjudanden. Sajten har lanserats på alla Stena Lines marknader.
– Kundernas användande av digitala kanaler förändras hela tiden, och den utvecklingen måste vi följa med i. Kraven på tillänglighet i mobilen kommer att öka och vi kommer att utveckla vår närvaro där. I dagsläget är det främst information om tidtabeller och linjer som våra mobila besökare är intresserade av. När kunderna har krav på att kunna boka sin resa i ett mobilanpassat bokningssystem, då utvecklar vi ett sådant. Det viktiga för oss är hela tiden att vår digitala närvaro är anpassad efter det våra kunder vill ha, säger Erik Zingmark.
För att nå Stena Lines mobila webb från mobilen är det den vanliga adressen som gäller, det vill säga www.stenaline.se, därefter styrs man om till m.stenaline.se. Sajten är utvecklad i samarbete med Göteborgsbyråerna Dear Friends, som står för designen, och MoMa – Masters of Mobile Arts, som står för tekniken.
/KL