23948sdkhjf

Stena Line tar plats i mobilen

Som ett av de första rederierna satsar Stena Line nu på en mobil version av sin webbplats. Den mobila versionen lanseras på Stena Lines åtta marknader, och är en naturlig effekt av det ökande användandet av mobiler och surfplattor.
– Fyra procent av de som idag besöker våra webbplatser använder sig av surfplatta eller mobil, och det är en ökning med 300 procent mellan 2010 och 2011. Ökningen kommer att fortsätta och därför är det mycket viktigt att vi kan möta våra besökares krav med en mobil webb som går snabbt att ladda och är lättnavigerad. Snabb laddningstid är framför allt viktig för våra kunder som befinner sig utomlands för att inte drabbas av höga roamingkostnader, säger Erik Zingmark , affärsutvecklare på Online Sales, Stena Line.

Den mobila webb som lanseras är en första version som efterhand kommer att utvecklas. Det som finns tillgängligt idag är tidtabeller, information om linjer och fartyg, vägbeskrivningar till terminalerna och erbjudanden. Sajten har lanserats på alla Stena Lines marknader.

– Kundernas användande av digitala kanaler förändras hela tiden, och den utvecklingen måste vi följa med i. Kraven på tillänglighet i mobilen kommer att öka och vi kommer att utveckla vår närvaro där. I dagsläget är det främst information om tidtabeller och linjer som våra mobila besökare är intresserade av. När kunderna har krav på att kunna boka sin resa i ett mobilanpassat bokningssystem, då utvecklar vi ett sådant. Det viktiga för oss är hela tiden att vår digitala närvaro är anpassad efter det våra kunder vill ha, säger Erik Zingmark.

För att nå Stena Lines mobila webb från mobilen är det den vanliga adressen som gäller, det vill säga www.stenaline.se, därefter styrs man om till m.stenaline.se. Sajten är utvecklad i samarbete med Göteborgsbyråerna Dear Friends, som står för designen, och MoMa – Masters of Mobile Arts, som står för tekniken.

/KL
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062