23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på RT-Forum
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

Wasa renoveras på Forsviks varv

Den 6 april lämnar Sjöhistoriskas ångslup Wasa från 1901 Galärvarvet för att tas omhand av Föreningen Forsviks varv.

– Ångslupen innebär ett tillskott både besöksmässigt och i form av utbildningsplatser, säger

Patrik Zimonyi

, projektledare och skeppsbyggare på Forsviks varv.

– Hon blir en ny attraktion i varvshallen jämte hjulångaren Eric Nordevall II. Utbildningsmässigt handlar det om varsam renovering med slutmålet att driftsätta och köra henne.

Pansarbåten Wasas ångslup

är den största båten i Sjöhistoriska museets samlingar. Hon byggdes 1901 samtidigt med pansarbåten, som hade ett flertal olika skeppsbåtar ombord.

Wasa togs ur tjänst på 40-talet och hennes ångslup skänktes till Sjöhistoriska museet 1958. De senaste åren har hon stått tillsammans med Sjöhistoriskas övriga originalbåtar i visningsmagasinet Båthall 2 på Galärvarvet.

– Att låta Forsviks varv renovera ångslupen är ett utmärkt sätt att både bevara och göra henne levande. Vi arbetar samtidigt med att lyfta vår unika samling av fritidsbåtar, som nu kan få ett tydligare fokus och göras mer tillgänglig i Båthall 2, säger

Maria Ljunggren

, projektledare på Statens maritima museer.

Pansarbåten Wasas ångslup:

Beteckning i Flottan: Ångslup nr 45

Byggår: 1901

Längd: 14,9 meter

Bredd: 2,65 meter

Deplacement: 12 ton

Maskin: tvåcylindrig compoundmaskin och ångpanna av Yarrows konstruktion

/KL

BREAKING
{{ article.headline }}
0.126|