23948sdkhjf

Volvo satsar på elbussar

En ökad elektrifiering av bussarnas drivlina är ett viktigt steg mot minskad energianvändning och lägre emissioner. Volvo Bussar ligger långt framme när det gäller Electro mobility.
– Elbussar är en del i utbudet, men för många användningsområden kommer hybridbussar även fortsättningsvis att vara det bästa alternativet, säger Volvo Bussars miljöchef Edward Jobson .

Allt fler beslutsfattare skiftar nu fokus i miljöarbetet, från emissioner till den totala energianvändningen.

– Den totala energianvändningen i världen ökar för varje år och det är inte hållbart. Energin kommer inte att räcka till och vi måste därför välja metoder som sänker energiförbrukningen. Då får vi samtidigt sänkta emissioner av växthusgaser och hälsopåverkande ämnen, säger Edward Jobson.

För bussar är hybridtekniken den bästa metoden att sänka energiförbrukningen och emissionerna. För ett år sedan startade Volvo Bussar serieproduktion av sina hybridbussar Volvo 7700 Hybrid och dubbeldäckaren Volvo B5L Hybrid. Hittills har företaget fått order på ca 200 hybridbussar och ca 100 bussar har tagits i trafik.

– Rapporterna från kunderna är mycket positiva. Tillgängligheten är minst lika hög som med dieselbussar och när det gäller bränsleförbrukningen är det mycket tydligt att Volvo har världens mest bränsleeffektiva hybridlösning, säger Edward Jobson.

Det innebär ca 25 procent lägre bränsleförbrukning på landsvägar och linjer med längre mellan hållplatserna och 30-35 procent i tät stadstrafik. Vissa kunder rapporterar ännu lägre bränsleförbrukning. Volvo har utvecklat en parallellhybrid där en mindre dieselmotor och en elmotor kan köras var för sig eller tillsammans. Elmotorn drivs av ett batteri som laddas av bromsenergin som återvinns. Volvos hybridlösning klarar nästan alla typer av busstrafik med stor bränslebesparing. Vid hållplatser stängs dieselmotorn av helt och hållet. Bussen startar enbart med hjälp av elmotorn och dieselmotorn startar automatiskt igen först när bussen nått 15-20 km i timmen.

– Det här ger en tyst och avgasfri miljö för dem som vistas vid hållplatserna, säger Edward Jobson.

Volvos hybridbussar säljs än så länge i Europa, men nu pågår också testkörningar i Sydamerika och Mexiko och snart också i Kina.

– De flesta beslutsfattare runt om i världen inser att vi måste göra allt vi kan för att minska världens energiförbrukning. När det gäller kollektivtrafik är hybridbussar dagens bästa kommersiella lösning och kommer att fortsätta vara så för den vanliga varierade busstrafiken och därför är intresset för Volvos hybridbussar stort i världen, säger Edward Jobson.

Volvos hybridbussar är samtidigt ett steg mot helt eldrivna bussar som kan bli intressant för vissa typer av busstrafik. Det finns fler utvecklingssteg av hybridtekniken som ökar elektrifieringen och minskar bränsleförbrukningen och energianvändningen ytterligare. På Volvo pågår forskning om laddhybridbussar eller plug-in hybridbussar som de också kallas. Det är i grunden samma Volvohybridbuss som idag där bromsenergin återvinns och sedan utnyttjas av en elmotor. Men med en ny sorts batteri går det också att ladda batteriet via elnätet.

– Tanken är att man sätter upp laddstolpar vid ändhållplatserna. Genom att ladda batteriet under 5-10 minuter kan man kraftigt förlänga den tid som bussen kan köras på enbart el, säger Edward Jobson.

Med framtidens laddhybridbuss skall man kunna köra långa sträckor enbart på el med de fördelar det ger i form av tyst trafik utan lokala emissioner. Det kan styras så att bussen går på el i tätbefolkade eller särskilt känsliga miljöer medan dieselmotorn används på övriga delar av sträckan. Volvo Bussar är också delaktiga i utvecklingen mot bussar som drivs enbart på el, bland annat via sitt joint-venture företag i Kina, Sunwin Bus. Inför världsutställningen i Shanghai 2010, levererade Sunwin Bus dels hybridbussar och dels elbussar som antingen hade laddningsbara batterier eller superkondensatorer som snabbladdades vid hållplatserna.

– Elbussarna som användes under världsutställningen fungerade mycket bra. Tekniken finns där, men ännu så länge är den mycket dyr och kräver kraftfulla subventioner från myndigheterna, säger Edward Jobson.

För de kinesiska myndigheterna är den fortsatta utvecklingen av elbussar viktig och de har beslutat att subventionera upp till 20 000 el- och hybridbussar de kommande åren.

– Vi ser idag en vilja att testa elbussar i mindre skala i en del städer i världen, men för de allra flesta handlar det om att avvakta utvecklingen tills det finns mer kommersiellt gångbara lösningar. Men oavsett när och var i världen behovet av elbussar uppstår, så kommer vi på Volvo Bussar att ha de lösningar som kunderna behöver, säger Edward Jobson.

Framtidens elbussar är ett viktig steg mot att kraftigt sänka energianvändningen och emissionerna. Men de kommer inte att vara de mest optimala i alla trafik.

– Hybridtekniken kommer även i framtiden att ha en viktig roll. För många användningsområden där bussen användas många timmar per dag och där trafikförhållanden växlar mellan tät stadstrafik och regionaltrafik, är Volvos hybridbussar överlägsna alla andra alternativ när det gäller miljöeffektivitet, säger Edward Jobson.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094