Design ska locka turister
Nutidens resenärer nöjer sig inte längre med att betrakta minnesmärken och låter sig allt mindre påverkas av traditionell turistreklam. Då blir design och andra kreativa näringar mer intressanta för att stärka varumärket Sverige och öka intresset för Sverige som besöksmål.
Nischresandet ökar och allt fler reser för att utveckla sina intressen. Då blir exempelvis design, film, litteratur, mat och ekologi allt viktigare för att skapa uppmärksamhet och dra besökare. En stark Sverigebild gynnar alla samhällsgrenar.
– Många vill inte längre kalla sig turister, utan man reser allt mer för att utveckla sig själv, säger Thomas Brühl , vd på VisitSweden.
– Allt färre ägnar sig åt sightseeing och fler är intresserade av lifeseeing , som att kolla utbudet i affärer och betrakta lokalbefolkningens vanor och klädstil.
Sverige måste bli mer känt och vi behöver skapa fler ikoner och reseanledningar.
– Där är svensk design en perfekt budskapsbärare. Att shoppa och uppleva svensk design, som är funktionell, enkel och köpbar, kan bli en ännu starkare anledning till att besöka Sverige och stärka Sveriges varumärke som en progressiv och modern nation, säger Thomas Brühl.
VisitSweden riktar sin marknadsföring mot resvana och globalt medvetna människor, som redan har besökt standardresmålen i Europa. De söker nya och exotiska resmål, men känner inte alltid till vad Sverige kan erbjuda. Till exempel att se den prisvärd svensk design på plats, med dess typiskt svenska kombination av stil och funktionalitet.
– Sverige är relativt okänt som land och som destination och därför är alla tillfällen då Sverige sätts på kartan positiva, säger Thomas Brühl.
– Att delta i Swedish Love Stories-satsningen är en möjlighet att låta det exotiska resmålet Sverige och den smarta svenska designen förstärka varandra och bredda Sverigebilden.
VisitSweden har identifierat fyra typer av upplevelser där utbudet i Sverige stämmer väl överens med vad utländska besökare efterfrågar. Unga par utan barn söker naturnära storstadsupplevelser, aktiva familjer vill gärna vara tillsammans och ha kul i den svenska naturen, äldre par är nyfikna på typisk svensk kultur och företagsresenärer söker nya och exotiska platser för sina möten, konferenser och belöningsresor.
Funktionella och snygga miljöer och prisvärda designprylar kryddar upplevelsen och kan ibland vara huvudanledningen till en resa till Sverige.
Under den internationella möbelmässan i Milano sprider VisitSweden budskapet om svensk design och Svensk Forms utställning Swedish Love Stories genom italienska tidningar och via Twitter och Facebook i Italien.
VisitSweden är ett kommunikationsföretag med uppdrag att internationellt marknadsföra Sverige som resmål och att marknadsföra varumärket Sverige.
Marknadsföringen utgår från en utvald målgrupp och VisitSweden har genom närvaro på 13 prioriterade utlandsmarknader kunskap om deras resepreferenser och kännedom om Sverige. Vi väljer rätt budskap, till rätt målgrupp i rätt marknadskanal för att marknadskommunikationen ska få största möjliga effekt.
VisitSweden ägs till lika delar av svenska staten genom Näringsdepartementet och svensk turistnäring. Utländska besökare spenderar nästan 94 miljarder kronor i Sverige, vilket är mer än exporten av personvagnar och järn och stål tillsammans. Svensk turistnäring sysselsätter cirka 160 000 personer (räknat i helårsverken). (Källa siffror: Tillväxtverket. Gäller för 2009.)
/KL