Tågkompaniet gick som tåget
Tågkompaniets trafik mellan Ludvika och Västerås samt mellan Borlänge och Mora har ”gått som tåget” denna vinter. Tågföretagets statistik visar mycket bättre tillförlitlighet än SJ.
Alla tågtrafikföretag har mer eller mindre problem under vintern. Spaltmetrar har skrivits denna vinter om förseningar och inställda tåg. Även Tågkompaniet har drabbats av vinterproblem, men på två sträckor, Bergslagspendeln mellan Ludvika och Västerås samt
Siljansbanan mellan Borlänge och Mora, har trafiken fungerat mycket väl med hög punktlighet. Under den senaste månaden var punktligheten 95 procent både på Bergslagspendeln och på Siljansbanan och hela 99 procent av tågen ankom till slutstationen inom 15 minuter jämfört med tidtabellen. Regulariteten under samma period var 99 procent, vilket betyder att endas en av 100 tågavgångar ställdes in.
– Vi anstränger oss lika hårt för att all trafik ska ha samma höga kvalitet som vi har på Bergslagspendeln och på Siljansbanan. Att det just är tågtrafiken på Bergslagspendeln och Siljansbanan som har så hög kvalitet beror bland annat både trafikledning och infrastrukturunderhållet har fungerat mycket bra på dessa banor. När vår trafik inte påverkas av yttre omständigheter såsom fel på signaler eller växlar, har vi en mycket hög punktlighet. Vi vet inte exakt varför det är så bra på Bergslagspendeln och Siljansbanan, dessa trafiksystem är minst lika komplexa som vår övriga trafik, säger Tågkompaniets trafikchef Håkan Jarl .
Både Bergslagspendeln och Siljansbanan är delar av tågtrafiken i Bergslagen som Tågkompaniet kör på uppdrag av Tåg i Bergslagen AB.
FAKTA/Mars månad i siffror
Antal körda tåg på Siljansbanan och Bergslagspendeln: 1192
Antal tåg försenade mer än 5 minuter: 57
Varav 22 tåg är mer än 10 minuter
Varav 13 tåg är mer än 15 minuter.