Groddföretag får pengar
GeoSignage är ett groddföretag i Lund som säger sig kunna revolutionera informationssystemen för kollektivtrafik. Vinnova tror på bolaget som vunnit riskkapital för sin vidare utveckling.
Kollektivtrafiken strävar mot att ständigt erbjuda bättre och mer detaljerad information via sina bildskärmar – inte bara på stationer utan även i bussar och tåg. Förutom trafikinformation kan nämligen bildskärmar även förmedla nyheter, underhållning och reklam.
Med GeoSignages lösning sänder trafikbolag och andra aktörer ut relevant innehåll till resenärer och andra mottagare via sina skärmar. Det speciella med GeoSignage är möjligheten att bestämma när – men även var – informationen skall spelas upp. Stort fokus har lagt på användarvänligheten och hela lösningen är framtagen i samarbete med potentiella kunder.
– De flesta förstår fördelarna med att positionsstyra information och budskap; få har dock funderat över hur detta går till. I en större stad finns väldigt många platser och områden där något speciellt händer varje dag. Det blir snabbt oöverskådligt och svårt att administrera informationsflödena, säger Johan Posse , vd för GeoSignage.
För att lösa denna problematik och göra processen enkel för användaren behövs ett skräddarsytt system - något som GeoSignage utvecklat. Det är en helhetslösning som kombinerar egenskaperna hos sådana mediasystem som i dag är vanliga i butiker och gallerior med GPS-funktionaliteten i kollektivtrafikens nuvarande informationssystem. Bland annat öppnar GeoSignage upp för möjligheten att förmedla förseningsinformation till specifika områden på ett helt nytt sätt.
Under vintern har det skett tester tillsammans med Swebus som kör långfärdsbussar över hela Sverige - och dessa har varit väldigt framgångsrika.
– Jag har inte sett någon liknande produkt för digital signage. GeoSignage baserar sin lösning på positionsstyrning istället för att implementera det i efterhand, något jag tror är nödvändigt för att kunna bygga ett användarvänligt system. GeoSignage har ett bra tänk för hur man gör en komplex uppgift enkel för användaren, säger Peter Björnlund , IT-chef på Swebus.
Under sommaren hoppas GeoSignage knyta sin första kund i Sverige. Målet är att innan årets slut även etablera sig på den europeiska marknaden.
– Finanseringen från Vinnova glädjer oss mycket. Förutom pengarna är vinsten en bekräftelse på att affärsidén anses hållbar av människor som är vana att studera innovationer och affärsplaner, säger Johan Posse.
Även inkubatorbolaget SimrisAlg från Ideon Innovation erhöll i dagarna finansiering från Vinnova. Det bolaget har hängt på algtrenden inom utveckling av biobränslen och forskat fram en ny metod att framställa ett biobränsle som liknar olja med hjälp av alger. Rt-forum.com kommer att rapportera mer om det här inom kort.