Den kommunbaserade intresseorganisationen för gynnande av spårbilssystem, KOMPASS, har under en längre tid verkat för att få till stånd en pionjärbana för spårbilar i Sverige. Förra våren presenterades också kandidatstäder och då sades det att ett beslut skulle fattas senast 31 oktober 2010. Så blev det dock inte. Men KOMPASS misströstar inte för det bakslaget.
Nu har arbetet lett fram till ett läge där tre kandidatstäder har skarpa förslag på införande, med mycket arbete nedlagt. Tidigare har också Trafikverket och flera andra berörda offentliga institutioner uttryckt sig positivt för att en pionjärbana ska komma till stånd i Sverige. Onsdag 27 april träffas de som under flera år verkat för införande av en ny hållbar transportteknik och redovisar sitt arbete. Syftet med mötet är att se den nytta ett spårbilssystem skulle kunna ge i respektive stad, hur den skulle kunna finansieras, samt hur en slutlig urvalsprocess ska drivas.
– Vi tycker det är dags att från KOMPASS ta fram de förslag som ligger längst fram för en Pilotbana och driva på för en satsning på modern miljövänlig transportteknik som spårbilar, säger
, ordförande i KOMPASS.
Det lär visa sig hur det kommer att gå den här gången också, men nu finns inget sista datum för beslut angivet i arbetet för att få fram en vinnande spårbilskandidat.