För sjunde året i rad ökade antalet övernattningar från utlandet i Sverige på hotell, stugbyar och vandrarhem under 2010.
Mellan 2003 och 2010 har antalet besökare ökat med 19 procent från Norge och med 72 procent från Ryssland. Antalet besökare från Kina har ökat med 58 procent mellan 2005 och 2010.
Detta ökade intressehar lett till att VisitSweden satsat på att öka sin närvaro på dessa marknader, och i höstas öppnade man egna kontor i Ryssland och Norge. Nu i mars öppnades ett kontor i Peking.
– Intresset från Norge, Ryssland och Kina har ökat avsevärt under de senaste åren. För att möta denna ökade efterfrågan satsar vi ännu hårdare och etablerar egna kontor på dessa marknader, säger
Thomas Brühl, vd för VisitSweden.
– Vi har rekryterat personer med omfattande kunskap om sina respektive marknader och byggt upp lokala organisationer.
I ett litetland som Sverige, i en besöksnäring med många små och medelstora företag, är samverkan ett ledord för framgång och tillväxt.
VisitSweden sammanför olika aktörer genom bland annat partnerskap, för att tillsammans marknadsföra Sverige och svenska upplevelser i utlandet. Partnerskapen samlar offentliga och privata aktörer till internationella satsningar på framgångsrik marknadsföring i minst tre år.
Aktörerna tar fram en gemensam affärsplan och sätter gemensamma mål.
Nu samlarVisitSweden partners för riktade aktiviteter i Ryssland, Norge och Kina. Resultatet blir kännedomshöjande eller säljdrivande marknadsföringskampanjer på utlandsmarknaderna, alltid med en bestämd målgrupp av resenärer i fokus.
I Norge finns kontoret i Oslo och Thomas Johansson är landschef. I Ryssland finns kontoret i Moskva och Alexander Panko är landschef. I Kina finns kontoret i Peking och Sara Wramner är landschef.
VisitSweden prioriterar 12 länder i marknadsföringen av Sverige, nämligen Norge, Danmark, Finland, Ryssland, Tyskland, Nederländerna, Storbritannien, USA, Frankrike, Spanien, Italien och Kina.
VisitSwedenär ett kommunikationsföretag med uppdrag att internationellt marknadsföra Sverige som resmål och att marknadsföra varumärket Sverige.
Marknadsföringen utgår från en utvald målgrupp och VisitSweden har genom närvaro på 12 prioriterade utlandsmarknader kunskap om deras resepreferenser och kännedom om Sverige.
VisitSweden ägs till lika delar av svenska staten genom Näringsdepartementet och svensk turistnäring.
/KL