23948sdkhjf

Bil Sweden sågar etanolen

Etanolsatsningen i Sverige är i praktiken på väg att gå i graven. Den har kostat tillverkarna hundratals miljoner kronor, uppger branschorganisationen Bil Sweden för Tjänstebilsfakta.
Vid årsskiftet försvinner den 20-procentiga nedsättningen av förmånsvärdet för etanolbilar. Det har regeringen beslutat. Den enda eventuella förmånen som finns kvar för etanolbilar är att deras förmånsvärde sätts efter motsvarande bil som drivs med konventionellt bränsle.

– Det finns inga argument längre att tillverka etanolbilar. Idealet hade varit att reglerna ändrats 2014 i stället för redan till 2012. Företagen behöver 39 månader för att ställa om – 3 för att beställa och 36 för innehavet, säger Bertil Moldén , vd på Bil Sweden till nätsajten Tjänstebilsfakta.

– Det har kostat tillverkarna hundratals miljoner kronor i sjön för att certifiera etanolbilar. Lägg därtill pumplagen som har kostat ytterligare 600 miljoner till 1 miljard kronor, säger Bertil Moldén.

Bil Sweden upprörs dels över myndigheternas senfärdighet med att komma med besked i frågan, dels att tidshorisonten för övergången till ändrade regler är så kort, dels att etanolsatsningen har varit ensidigt svensk och därmed för liten för att vara ekonomiskt hållbar.

– Eftersom satsningen i princip bara har gällt den lilla svenska marknaden och kanske 300 000 bilar – inte till EU:s totalmarknad på 16 miljoner bilar, vilket hade varit en mer rationell satsning än dessa ensidigt svenska regler – blir kostnaden för att certifiera varje bil väldigt hög, säger Bertil Moldén.

De svenska tillverkarna Volvo och Saab, som har haft stora framgångar på tjänstebilsmarknaden, bland annat tack vare sina etanolbilar, vill ännu inte begrava varken etanolbränslet eller bilarna. Detsamma gäller Ford. Även om ingen av dem räknar med någon större försäljning.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063