23948sdkhjf

Bussen slår spårvagnen

Betydligt billigare, mer flexibel, fler passagerare och samma eller högre miljöprestanda. Bussen vinner matchen vid jämförelse med spårvagnen, enligt en ny rapport från WSP Analys & Strategi.
De miljardinvesteringar som städer runt om i Sverige planerar att göra på spårvagnstrafik skulle kunna användas betydligt bättre för att nå mål om förbättrad och utbyggd kollektivtrafik. Enkelt uttryckt – om skattepengarna används till BRT-system eller busslinjer så blir det många gånger fler kilometer och bättre kapacitet än om pengarna går till att bygga spårvägar i de svenska städerna.

Detta visar en rapport som WSP Analys & Strategi tagit fram. Rapporten jämför traditionell busstrafik, Bus Rapid Transit (BRT) och spårvagn bland annat när det gäller kostnader, miljöpåverkan, passagerarkapacitet, restid och flexibilitet. Den innehåller även en fördjupad analys av fyra diskuterade spårprojekt i Stockholm, Göteborg och Helsingborg. Samtliga exempel visar att satsningar på bussen ger mest kollektivtrafik för pengarna och att det är det snabbaste sättet att bygga ut kollektivtrafiken.

När det gäller den planerade spårvägslinjen i Stockholm, som kan ersätta stombusslinje 4, visar det sig att spårväg är det i särklass dyraste alternativet. I stället för 12 km spår skulle stockholmarna kunna få ett linjenät för BRT-buss på 55 km – för samma kostnad. En BRT-lösning skulle ge 5 gånger fler sittplatser – för samma kostnad. Även när Tvärspårväg Syd mellan Flemingsberg och Älvsjö analyseras talar siffrorna till bussen fördel. Den beräknade totalkostnaden per år för spårvägen är nästan 6 gånger så hög som kostnaden för BRT och 16 gånger högre än för traditionell busstrafik.

– Det är oerhört glädjande att politiker vill satsa på kollektivtrafiken och har anammat kollektivtrafikbranschens gemensamma mål att fördubbla kollektivtrafiken. Men tänk vad mycket mer kollektivtrafik vi skulle få för våra gemensamma pengar om vi slutar stirra oss blinda på spårvägslösningar och i stället förutsättningslöst utreder olika alternativ, säger Anna Grönlund , förbundsdirektör Svenska Bussbranschens Riksförbund.

– Alla fordonsslag har sin plats att fylla, det gäller att tänka till var de olika fordonen gör mest nytta. Därför är det viktigt att titta på förutsättningarna i form av resandeunderlag, miljöpåverkan och inte minst kostnaden. Runt om i världen och inte minst i Europa, har man satsat pengar på moderna attraktiva bussar. De har getts samma förutsättningar som spårvagn, och då har man fått lika bra kollektivtrafik fast till en bråkdel av kostnaden, jämfört med spårvagn, säger Bertil Moldén , vd BIL Sweden.

FAKTA/WSP-rapporten
WSP Analys & Strategy har gjort rapporten på uppdrag av Svenska Bussbranschens Riksförbund, BIL Sweden, Volvo, Scania, Mercedes-Benz och MAN. Studien som presenteras i rapporten jämför endast spårvägstrafik (spårvagn) och busstrafik. Den omfattar alltså inte interregional och regional tågtrafik, pendeltåg eller tunnelbana – trafikslag som kompletterar busstrafiken.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078