23948sdkhjf

Replik från Anna Grönlund, BR: Bussen ger kollektivtrafik för pengarna

”Det är beklagligt att många trafikhuvudmän haft ett bristande intresse för att utveckla busstrafiken och det är ett skäl till varför BR tillsammans med svensk fordonsindustri tagit initiativ till WSP-rapporten”. 
Det skriver Anna Grönlund, Förbundsdirektör i Svenska Bussbranschens Riksförbund, BR, i en replik på debattinlägget med rubriken ”Att fördubbla kollektivtrafiken kräver enad front”.

”Årligen beställer trafikhuvudmännen, som exempelvis SL, konsultrapporter, bland annat för att utreda byggande av spårvägar. Dessa utredningar är en förutsättning för att få bra beslutsunderlag inför viktiga politiska beslut där stora summor av våra samlade skattemedel tas i anspråk. Skattemedel som ska finansiera samhällsfunktioner som sjukvård och kollektivtrafik. Den rapport vi tillsammans med svensk fordonsindustri tagit initiativ till och som WSP Analys & Strategi med sedvanlig professionalism och integritet tagit fram ger ytterligare fakta och underlag. Alla data i rapporten är baserat på offentligt material. Syftet är att ge en breddad bild för kloka beslut.
Vårt initiativ och hela rapporten kritiseras nu av ordförande för Svensk Kollektivtrafik Christer G Wennerholm, som också är ordförande för nätverket Spårvagnsstäderna. Denna organisation har som mål att ersätta busstrafiken i våra städer med spårvägar. Se exempelvis debattartikeln ”Dags att växla från buss till spårvagn” i Dagens Samhälle den 20 augusti 2009. Det är anmärkningsvärt att ordföranden för Svensk Kollektivtrafik, som företräder samtliga upphandlade offentligt ägda trafikhuvudmän idag, så ensidigt tagit ställning för att ersätta busstrafik med spårväg. Bland våra medlemsföretag finns en vilja att låta sakliga argument tala för varje transportslag. BRs medlemsföretag bedriver ju förutom busstrafik dessutom tågtrafik, färjetrafik och taxiverksamhet, dvs. de trafikslag som bidrar till utvecklingen av en modern och flexibel kollektivtrafik.
WSP-studien visar återigen att det finns sakliga skäl för att bussen är ett kostnads- och energieffektivt alternativ i transportsystemet. Självklart finns det andra aspekter som måste vägas in när trafikbeslut ska fattas, men rapporten ger politiska beslutsfattare intressanta analyser till framtida beslut.
Förutom stombusslinjer och BRT light, stombusslinje 16 i Göteborg, finns det inga BHLS eller BRT lösningar i drift i Sverige. Det är beklagligt att många trafikhuvudmän haft ett bristande intresse för att utveckla busstrafiken och det är ett skäl till varför BR tagit initiativ till denna rapport. Särskilt med tanke på det arbete vi alla aktörer inom kollektivtrafiken gör inom Partnersamverkan för en fördubblad kollektivtrafik. Vi vet att ska vi nå målet om en fördubblad kollektivtrafik redan till år 2020 behöver vi snabba och kostnadseffektiva system. Därför måste s.k. superbussystem nu alltid finnas med i de politiska analyserna av vår infrastruktur och vårt framtida transportsystem. Vår rapport ger efterlängtade och sakliga fakta.
Vi ser framemot ett fortsatt fördjupat samarbete för att öka kollektivtrafikens marknadsandel och förutsättningslösa diskussioner om att använda våra gemensamma resurser effektivt för att uppnå fördubblingsmålet. Det är vårt gemensamma ansvar”.

Anna Grönlund

Förbundsdirektör Svenska Bussbranschens Riksförbund
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.064