3 EU-miljoner till Haparandabanan
Projekt Haparandabanan får mer pengar från EU. TEN-T Transeuropeiska Transportnätverken, betalar 30 miljoner kronor till Haparandabanan, som är en del av den bottniska korridoren.
– Det är glädjande att EU ser hur viktigt det är med fungerande godstransporter i norra Europa, säger Lars Bergdahl , projektchef för Haparandabanan på Trafikverket.
Följande åtgärder kommer att delfinansieras av EU:
Sträckan Boden – Kalix – Karlsborgsbruk
De befintliga bangårdarna i Karlsborgsbruk och Kalix kommer att uppgraderas och tre nya mötesplatser (Sågbäcken, Bredviken och Gåsträsken) byggas. Både de befintliga och nya mötesplatserna konstrueras/anpassas till 750 meter långa tåg och ett maximalt axeltryck på 30 ton.
Ny mötesplats Sågbäcken – spårkonstruktion, elektrificering, signalsystem och telekom. Stationen kommer att ha dubbelt spår plus en 200 meter lång återvändssträcka.
Ny mötesplats Bredviken – spårkonstruktion, elektrificering, signalsystem och telekom. Denna station kommer att ha tre spår.
Ny mötesplats Gåsträsken – markarbeten och spårkonstruktion, elektrificering, signalsystem och telekom. Stationen kommer att ha dubbelt spår plus en 200 meter lång återvändssträcka.
Sträckan mellan Kalix och Haparanda
Sträckan Bredviken – Haparanda, spårläggning: Arbetena omfattar byggande av en ny 42 km lång enkel sträcka mellan Bredviken – Haparanda med en ny trespårig mötesplats i Vuonoskogen.
Uppgradering av Haparanda bangård: Bangården uppgraderas till ett maximalt axeltryck på 25 ton, vilket förutsätter markarbeten, spårkonstruktion, elektrificering, signalsystem och telekomarbeten.
Sedan tidigare har projektet beviljats 47 miljoner kronor i EU-stöd, vilket har delfinansierat bland annat arbetet med att byta ut banunderbyggnaden och spår på sträckan Boden-Kalix, kontaktledningsfundament och nya järnvägs- och vägbroar på sträckan Kalix-Haparanda.
FAKTA/Haparandabanan
Trafikverket har fått i uppdrag att rusta upp järnvägen mellan Boden och Kalix (119 km), och bygga ny järnväg mellan Kalix och Haparanda (42 km). Totalt en investering på cirka 3,5 miljarder kronor.
Hela sträckan Boden - Kalix - Haparanda ska elektrifieras och banan kommer också förses med ett modernt standardiserat signalsystem (ERTMS). Den nya Haparandabanan kommer att ha en kapacitet som står i relation till dagens och morgondagens transportbehov.
Haparandabanan byggs främst för godstrafik och är den enda järnvägslänk som binder samman Sverige med Finland och vidare mot Ryssland.