Trafiksäkerheten för gående, cyklister, mopedister och motorcyklister har förbättrats i de flesta europeiska länder, förbättringen är dock inte lika stor som för bilister. Detta framgår av ett så kallad PIN, Road Safety Performance Index, som tas fram av organisationen ETSC, European Transport Safety Council. Sammanlagt 45 länder rapporterar i sin tur om trafiksäkerhetsläget i respektive land till ETSC.
– Syftet med PIN är att man genom att jämföra olika prestationer inom trafiksäkerhet uppmärksammar både framsteg och motgångar på området. På så vis kan länderna dra nytta av varandras erfarenheter och kunskaper, säger
, VTI, som är Sveriges representant i PIN på uppdrag av Trafikverket.
Erfarenheter från de europeiska länder som har gjort största förbättringarna visar att det finns åtgärder som är effektiva och till en låg kostnad sparar många oskyddade trafikanters liv. De största förbättringarna för gående har gjorts i Portugal, Sverige, Norge och Belgien och för cyklister i Finland, Litauen, Slovakien och Lettland. För motorcyklister och mopedister har de största förbättringarna uppnåtts i Portugal och Lettland, följt av Belgien och Irland.
Positiv utveckling i SverigeI Sverige har dödade fotgängare minskat med 50 procent mellan åren 2001 och 2010, likaså för cyklister, medan dödade bilförare har minskat med 30 procent.
– Vi är väldigt nöjda med denna utveckling. Det är ett resultat av flera kombinerade åtgärder, särskilt förbättrade vägar, främst separering av gående och cyklister från motortrafik, samt ökningen av 30 km/tim i områden med många oskyddade trafikanter. Tyvärr ser vi inte samma positiva utveckling om vi studerar de allvarligt skadade cyklisterna, säger Anna Vadeby.