23948sdkhjf

Bättre Sverigebild med film

Fler regissörer och manusförfattare som spelar in film i Sverige. Det är målet för VisitSweden, Sweden Film Commission och Sveriges ambassad i Paris, som för första gången har gett Sverige en fast punkt på filmfestivalen i Cannes.
Med syfte att göra Sverige mer känt arbetar VisitSweden med att skapa fler ikoner och reseanledningar till Sverige. Filmer inspelade i svenska miljöer är perfekta budskapsbärare.

– Sverige har blivit ett hett filmland. Millennium-trilogin, Låt den rätte komma in och Wallanderfilmerna är exempel på filmprojekt som har gjort att utländska producenter idag riktar blickarna mot Sverige, säger Thomas Brühl , vd för VisitSweden, som har statens och besöksnäringens uppdrag att marknadsföra Sverige och svenska upplevelser internationellt.

– Framgångarna gör det intressant att titta närmare på film som marknadsföringsmedel för Sverige. Film har en enorm genomslagskraft, fortsätter Thomas Brühl.??Med en paviljong dit regissörer, manusförfattare, produktionsbolag och journalister bjuds in under hela ”Festival de Cannes” ska det officiella Sverige ta vara på det ökade internationella intresset att spela in film i Sverige.

Det nyligen startade Sweden Film Commission, ett samarbete mellan olika aktörer inom svenska filmbranschen* för att marknadsföra Sverige som filmland, organiserar den svenska närvaron. I paviljongen kommer bland andra Stockholm Business Region, Filmpool Nord Development, Dagsljus och Sveriges ambassad att ha officiella mottagningar.

Filmer som spelas in i Sverige har stor betydelse för omsättningen i besöksnäringen, förutom den imageskapande effekten. En rapport från bland andra Filmregion Stockholm-Mälardalen visar att värdet av exponeringen av regionen Stockholm - Mälardalen i de svenska Millennium-filmerna uppskattas till 960 miljoner kronor**. I Skåne har den uppmärksamhet som Wallanderfilmerna skapat bidragit till att turismomsättningen i Ystads kommun har ökat med 50 procent mellan 2003 och 2009.

– I Frankrike har svenska deckare och filmer, med Millennium-triologin som främsta flaggskepp, skildrat ett Sverige som står i kontrast till fransmännens mer idylliska bild av landet. Detta har VisitSweden utnyttjat på den franska marknaden, säger Pierre Tolcini , chef för VisitSwedens Frankrikekontor.

*Bakom Sweden Film Commission står de regionala filmkommissionerna i samarbete med Resursföretagen, Film&TV producenterna, Film i Väst, Film i Skåne, Filmpool Nord och Filmregion Stockholm- Mälardalen.** Uppgiften kommer från ”Millenniumrapporten”, som har tagits fram av Cloudberry Communications på uppdrag av Filmregion Stockholm-Mälardalen, Regionförbundet Sörmland, Film i Sörmland och Stockholm Business Region Development.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.125