Sigma fick avtal med SL
Sigma och SL har tecknat ett avtal gällande uppgradering och förvaltning av SL:s fordonsunderhållssystem. Kontraktet är värt mer än 20 miljoner kronor.
SL ska utifrån ägarens krav och intressenters förväntningar, föreslå och genomföra regionala kollektivtrafiklösningar som underlättar arbetspendling och förenklar vardagen för alla i Stockholmsregionen. Genom kollektivtrafiken bidrar SL till att Stockholm är Europas mest attraktiva storstadsregion.
Sigma levererar sina tjänster som Managed Services vilket innebär att Sigma tar helhetsansvaret för projektet som består av två delar, uppgradering och förvaltning. Uppgraderingen innefattar anpassningar, ersättning av SLs egenutvecklade funktionalitet, utveckling och produktionssättning. Därefter övergår systemet i förvaltningen där Sigma ansvarar för underhållsupport, applikationssupport samt applikationsförvaltning. Avtalet för systemförvaltning är tecknat på 2 år med möjlighet till förlängning om ytterligare 1+1 år.
– Det är spännande och tryggt för SL att låta Sigma ta helhetsansvar för vårt fordonsunderhållssystem Maximo med tillhörande integrationer. Sigma har lång erfarenhet från liknande projekt och har mycket goda referenser. Detta gör Sigma särskilt lämpade på att förstå förutsättningar och möjligheter i vår verksamhet och hur det kopplas till övrig systemkarta på SL, säger Catherine Miller , SL:s Trafiknära IT Chef.
– Att SL beslutat sig för att ge oss på Sigma ett stort och långsiktigt förtroende känns mycket bra. Detta är dessutom ett spännande helhetsåtagande kring Asset Management som är ett stort och viktigt fokusområde för oss på Sigma, och ett mycket strategiskt uppdrag för Sigma i Stockholm, säger Arne Jansson , Sigma.