23948sdkhjf

S: Mer tunnelbana nu!

Socialdemokraterna i Stockholms läns landsting presenterade sitt förslag till budget i dagarna. I den finns krav på utbyggnad av Stockholms tunnelbana och stopp för Spårväg City.
– För att vi ska få vår region att växa måste vi bygga ut den kapacitetsstarka kollektivtrafiken. Här är tunnelbanan oslagbar. Det är galet att Moderaterna infört byggstopp för tunnelbanan. Utbyggnaden av tunnelbanan, först till Nya Karolinska sjukhuset i Solna därefter till Nacka, är de absolut viktigaste kollektivtrafikinvesteringarna i vår region. Om inte tunnelbana byggs ut kommer resenärsintäkterna utebli och Stockholms roll som landets ekonomimotor snart tillhöra historien, säger Helene Hellmark Knutsson , oppositionslandstingsråd för Socialdemokraterna.

– Moderaterna missköter SL:s ekonomi. Underskottet överstiger nu en halv miljard och ännu har ingenting gjorts efter revisorernas hårda kritik av undermålig avtalsuppföljning och projektstyrning. Slöseriet ökar till och med genom en provisorisk förlängning av världens dyraste spårvagn, NK-Expressen. Vi menar att priset på SL:s 30-dagarskort kan hållas lägre än Moderaternas chockhöjning om slöseriet stoppas. När kollektivtrafiken byggs ut kan höjda priser inte uteslutas, men det är helt fel att skicka notan för det pågående slöseriet till resenärerna. För att snabbt öka resandet föreslår vi att zonerna avskaffas och att en enhetstaxa införs, säger Helene Hellmark Knutsson.

FAKTA/S-budgeten om kollektivtrafikens villkor
Oförändrad skatt, 12,10 skattekronor.
Minskad central administration i landstingets samtliga förvaltningar och bolag.
Stopp för det pågående slöseriet i kollektivtrafiken.
Investering i tunnelbana till Nya Karolinska/Hagastaden. Start 2013.
Investering i tunnelbana Kungsträdgården via Sofia till Nacka Forum. Start 2017.
Priset på SL:s 30-dagar kort sätts till 740 kronor.
Zonerna i SL-trafiken avskaffas och en enhetstaxa införs – 25 kronor per resa.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078