När Volvo 9500 premiärvisades på den stora bussmässan IAA i Hannover 2010 fick alla närvarande beskedet att bussen först skulle lanseras på marknaderna i Central- och Östeuropa. Sverige och Norden var inga intressanta marknader för just den här bussen, det uppgav företrädare för Volvo Bussar som var på plats i Hannover.
Nu har Volvo Bussar ändrat uppfattning: Bussen ska ut i Sverige och övriga Norden och blir därmed en tuff konkurrent till bussar från bland andra MAN och Mercedes-Benz som har produkter i samma segment som redan rullar på de svenska vägarna. Fanns detta beslut med redan under IAA?
– Vi hade inte fattat något beslut om vi skulle lansera i Norden vid tidpunkten för IAA. Nu har vi utvärderat och beslutat oss för att introducera i Norden och börjat marknadsföra. Första svenska demobussen kommer att kunna ses i vår monter på Kortrijk-mässan, säger
, Sverigechef för Volvo Bussar i Göteborg till rt-forum.com.
Volvo 9500 är en buss som passar både för skoltrafik, närtrafik och medellång beställningstrafik, en busstyp som det tycks råda stor efterfrågan på i bland annat Sverige. Volvo har hittills lämnat den här marknadsnischen till konkurrenterna, men nu blir det alltså ändring på det.