23948sdkhjf

Västtrafik mer tillgänglig

Västtrafik har som mål att 90 procent av alla personer med funktionshinder ska kunna åka i kollektivtrafiken. Därför drivs ett antal projekt för att nå målet. 
Projekten ska se till att tillgänglighetsanpassa fordon, hållplatser och terminaler. Även Västtrafiks hemsida ska förbättras och då särskilt reseplaneraren.

– Vi jobbar på mot målet att 90 procent av alla personer med ett funktionshinder ska kunna åka med oss. Vissa projekt stöter på problem, medan andra rullar på riktigt bra, säger Andreas Almquist , chef för långsiktig utveckling på Västtrafik.

Ny kortläsare
Västtrafik driver ett pilottest när det gäller nya kortläsare på fordonen. Kortläsarna testas bland annat i Göteborgs stadstrafik. Hittills är de flesta resenärerna positiva eller mycket positiva, även många med dålig syn.

– Men den nya kortläsaren är inte lämplig för blinda. Därför har vi inlett en dialog med handikapprörelsen för att försöka ta fram ett bra sätt för blinda att betala för enstaka resor. Den nya kortläsaren har betydligt större och skarpare display, vilket uppskattas av de flesta, säger Andreas Almquist.

Fordonsåtgärder
På fordonssidan finns flera åtgärder som prioriteras: Audiovisuellt utrop, låggolv, ramp eller lift samt rullstolsplats.
I dagsläget har 56 procent av alla fordon audiovisuella utrop, det vill säga att en högtalarröst ropar ut linje, destination, hållplats och nästa hållplats. Dessutom visas samma information ombord på skyltar. Andelen motsvarar ungefär 1 100 fordon. Målet är att alla fordon ska ha audiovisuella utrop under 2012, det vill säga 1 850 bussar, tåg, spårvagnar och båtar.

Hittills har utropen byggts ut i Göteborgs stads- och regiontrafik, Borås stads- och landsbygdstrafik, Skövde stadstrafik, Falköping, Mariestad, Trollhättan/Vänersborg, Uddevalla, Mölndal, Partille och ett antal expressbusslinjer. Tågen har sedan länge 100 procent audiovisuella utrop. Närmast på tur står Grön express, Vårgårda, Härryda Öckerö och linje 100. I alla upphandlingar från 2010 och framåt ingår audiovisuella utrop.

Arbetet med att få fordon med låggolv går relativt bra. Här är prioriteringen främst på bussar, där 77 procent av alla fordon har låggolv, så att det blir lättare för rörelsehindrade och alla andra att komma på och av. För den som är rullstolsburen finns även ramper eller liftar som underlättar ombordstigningen. Ambitionen är att alla fordon ska ha ramp eller lift. Idag ligger andelen på 89 procent. Andelen rullstolsplatser är nu uppe i 91 procent. Målet är 100 procent, men här är ett av de största problemen de gamla spårvagnarna i Göteborg som inte kan ta ombord en rullstolsburen.

Hållplatser och terminaler
I åtagandet ingår även att öka tillgängligheten på hållplatser och terminaler med fler än 100 påstigande per dygn – så kallade prioriterade hållplatser. Målet är att sammanlagt omkring 750 hållplatser ska tillgänglighetsanpassas. Detta skulle medföra att drygt 90 procent av alla personer med funktionsnedsättning skulle kunna resa med Västtrafik. I mars år 2011 var andelen 68 procent. Åtgärderna på hållplatser och terminaler beräknas vara klara 2015 och varje år görs anpassningsåtgärder på cirka 40 platser. Hastigheten är mycket beroende på markägarnas snabbhet att göra markarbeten. Dessutom pågår omfattande ombyggnationer av tågstationerna i Göta älvdalen samt plattformsförlängningar på de flesta stationerna i Göteborgsområdet. De nya plattformarna är helt anpassade för personer med funktionshinder.

Hållplatsskyltar
Västtrafik har beslutat att montera hållplatsskyltar på de prioriterade hållplatserna. På sikt ska skyltarna även sprida realtids- och störningsinformation via inbyggda högtalare, i hela länet. Det är totalt ca 1 300 hållplatsskyltar som ska installeras till och med år 2013. Hittills har 450 skyltar monterats. Västtrafik planerar att montera ytterligare 350 skyltar under resten av detta år. Normalt monteras en större 26-tumsskärm. Men Västtrafik har tagit fram en ny skylttyp för de hållplatser som inte har el framdraget och som inte har så tät trafik. Den är mindre och strömsnål och kommer att användas på landsbygden. Försök på tre platser pågår där resenären kan trycka på en knapp för att få talad information.

Reseplaneraren
En ny reseplanerare har konstruerats med särskild tanke på personer med funktionsnedsättning. Man får hjälp att hitta sina resmöjligheter med hänsyn tagen till vilka fordon som kommer och vilka hållplatser som är möjliga att resa från. Beroende på funktionsnedsättning föreslår reseplaneraren möjliga resor. Under 2011 kommer en grupp om drygt 100 personer med olika former av funktionsnedsättningar att vara testpiloter. Erfarenheterna från testperioden kommer att tas tillvara i den slutliga versionen som lanseras i slutet av 2012.

Integrerad trafik
En ny trafiklösning för personer med funktionshinder är anslutningsresor. Under slutet av år 2010 driftsattes projektet ”Hela Vägen” i Skövde, Falköping och Mariestad. Projektet pågår till och med maj 2011 och ska sedan utvärderas. Hela Vägen ger kunden möjlighet att resa från dörr till dörr.
Resenärsstöd

Västtrafiks service ”Hjälp med bytet” utökades den 1 mars 2011 till ytterligare 38 platser, därmed finns denna service på 65 platser i Västra Götaland. Det kan till exempel gälla ett byte mellan tåg och buss.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.079