23948sdkhjf

Smarta bytespunkter i Skåne

I Skåne görs 140 miljoner resor per år eller omkring 470 000 resor per vardagsdygn med kollektivtrafiken. Bytespunkternas funktion ökar alltmer i betydelse för regionens utveckling.
Många resor i regionen medför minst ett byte av trafikslag. Det kan vara byten mellan, cykel, buss, tåg eller bil. Antar vi att varje byte tar 5 minuter motsvarar det 60 000 timmar per dygn eller 25 miljoner timmar per år för Skånes resenärer. Samhällsekonomiskt beräknas ett års resor ha ett värde på inte mindre än 3 miljarder kronor.

Två rapporter på temat attraktiva bytespunkter för en attraktiv kollektivtrafik, bättre tillgänglighet och ökat resande är just färdigställda. Det är Region Skånes och Skånetrafikens ”Bytespunkten som mötesplats i Skåne” och rapporten ”Så gör vi attraktiva bytespunkter bättre”, finansierad av VINNOVA.
Båda rapporterna visar på vikten av funktionellt smarta bytespunkter och ger konkreta lösningar på hur bytespunkter kan utformas och förbättras, vilket främjar utvecklingen i regionen.

– Bytespunkten fungerar både som en generator för stadsutvecklingen i närområdet, som en mötesplats för människor och som nav i det regionala samhället. Målet är att skapa attraktiva städer och där är bytespunkten en viktig plats i staden och i regionen, säger projektledare Therese Andersson , Region Skåne.

För Skåne som flerkärnig region är visionen att invånarna lätt skall kunna resa kollektivt mellan bostad och arbete samt på fritiden. Rapporten ”Så gör vi attraktiva bytespunkter bättre” ger flera exempel från både Sverige och utomlands på att det finns stora möjligheter att utveckla ett modernt och attraktivt kollektivtrafiksystem som medger smidiga byten mellan olika trafikslag, enligt författarna Bjerkemo Konsult och Serder& Serder.

Rapporterna presenteras på ett seminarium om bytespunkter 10 juni på Chokladfabriken i Malmö kl.10-16. Dagen inleds av Pontus Lindberg (M) ordf. Regionala Tillväxtnämnden och Mats Persson (FP) ordf. i Kollektivtrafiknämnden. Seminariet är ett samarrangemang mellan HMSkåne/EU-projektet Tillhåll 1, Projektet Strukturbild för Skåne, Öresund som cykelregion, Trafikverket och Skånetrafiken.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.079