Initiativtagare till den blivande föreningen är Toni Schönfelder med bakgrund i rese- och transportnäringen samt Erland Olsson, ägare av Ljungskilebuss.
År 1990 fanns i Sverige närmare 1 000 bussresearrangörer. 2011 har antalet minskat till mindre än 200. Huvudorsak till den negativa utvecklingen är framförallt de snåriga och oftast obegripliga moms och resegarantireglerna inom EU, enligt personerna bakom den nya organisationen.
– Huvudsyftet med Sveriges Bussresearrangörer är att harmonisera och förenkla regelverket inom Sverige och EU. Vi samarbetar med tyska RDA, Europas största bussorganisation med över 3 000 medlemmar, samt kollegorna i Belgien och England, säger
.
Kontakter har upprättats med de två EU-kommissionärer som hanterar de aktuella frågorna. Direktkontakter med den svenska regeringen och ansvariga myndigheter har också initierats, enligt personerna bakom den blivande nya föreningen.
Till årsmötet i Malmö föreslår en styrelse på åtta personer enligt följande:
föreslås bli ordförande. Till ledamöter förelår valberedningen
Bo Bylund, före detta generaldirektör,
, Bryssel (blir ledamot från 1 januari 2012 enligt valberedningens förslag),
Acke Sandin, bankjurist,
, vd,
Pererik Nyberg, familjeföretagare,
, bussföretagare och
Per-Ola Svensson, vice vd.
Föreningen Sveriges Bussresearrangörer, med säte i Göteborg, är etapp ett i en framtida utveckling, enligt initiativtagarna. Steg två kan komma att bli ett upplägg där Sveriges Bussresearrangörer avsätter medel till numera indragna skolresor för dagens gymnasieelever samt bussresor för svenska seniorer till upplevelsemål i landet.