23948sdkhjf

Elbil prisad i Berlin

Den eldrivna versionen av Mercedes-Benz Vito vann nyligen designpriset på “Challenge Bibendum“ vid klassiska Tempelhofs Fygplats i centrala Berlin.
Challenge Bibendum är en stor konferens för hållbar utveckling inom transportsektorn som i år avhölls på Berlins klassiska nedlagda Tempelhof Flygplats, har under 13 år utvecklats till en av världens stora konferenser när det gäller hållbar utveckling inom transportsektorn.

Med Michelin som värdar får nyckelpersoner i motorindustrin tillfälle att träffa internationella beslutsfattare från både politik och näringsliv. Målet är att sprida kunskap om nya tekniska landvinningar och idéer så att alla parter lär känna varandras verkligheter.

Ett av de stora momenten under konferensen är designtävlingen. Här bedömer en sju-personers jury bilar utifrån praktisk användbarhet och hur väl ny teknik kommer till nytta.

Mercedes eldrivna Vito E-Cell vann priset i transportbilsklassen. Juryn fäste sig särskilt vid hur man integrerat en ny typ av drivlina i en existerande bil. Dessutom med en beprövad teknik och med bibehållen lastförmåga och bra prestanda.

Effektiv el-bil

Vito E-Cell drivs av en elmotor på 60 kW (78 hk) och 280 Nm vridmoment. Eftersom hela vridmomentet är tillgängligt redan från första varvet så upplevs bilen som väl så stark som sina dieseldrivna syskon. Med tanke på att detta är en bil som primärt är avsedd för distributionskörning så har man begränsat toppfarten till 80 km/tim för att istället förlänga räckvidden.

Litium-jon batterierna (som ligger under golvet) ger bilen en räckvidd på ca 13 mil. Något som räcker långt för de allra flesta, då snittkörningen per dag för den här typen av bilar oftast ligger på 5- 8 mil.

Vito E-Cell kostar 15 590 kronor i månaden inklusive service och eventuella reparationer. Utan någon förhöjd förstahyra eller restvärdesrisk.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062