23948sdkhjf

Sverige ska locka Norge

Nu ska Sverige locka de norska besökarna bort från sin hemmamarknad. En stor marknadsföringskampanj ska locka norrmännen till grannlandet i öster.
Med den största satsningen på den norska marknaden hittills ska VisitSweden tillsammans med aktörer i svensk besöksnäring satsa hårt på marknadsföring av Sverige i Norge. VisitSweden, hotell, upplevelseanläggningar och flera regioner i Sverige satsar tillsammans 14 miljoner norska kronor (ca 16 miljoner svenska kronor) per år fram till 2013.

Norge är Sveriges största utlandsmarknad för turism, med drygt 3 miljoner övernattningar per år, men nu satsar svensk besöksnäring ännu högre. Norrmännen lägger idag drygt 50 miljarder norska kronor på semestrar i hemlandet och VisitSweden ser en stor potential i att styra en större del av resandet över gränsen till Sverige.

– Sverige har en stor potential att bli Norges andra hemmamarknad för turism, även om vi redan har lyckats fånga en stor andel av dem som har bestämt sig för att åka utomlands. Det ska vi lyckas med genom starka och målgruppsinriktade kampanjer, säger Thomas Brühl , vd för VisitSweden.

Ett av målen med satsningen är att få de norrmän som åker över gränsen för att handla att stanna minst en natt i Sverige. Norska fritidsresenärer spenderade 17 miljarder kronor enbart på shopping i Sverige 2010, varav 11 miljarder kronor kommer från den direkta gränshandeln*.

VisitSweden har skapat ett treårigt partnerskap med åtta regioner och städer: Tourism in Skåne, Göteborg & Co, Västsvenska Turistrådet, Region Värmland, Region Dalarna, Jämtland Härjedalen Turism, Västerbotten Turism och Stockholm Visitors Board. Dessutom deltar hotell, restauranger och upplevelseanläggningar i samarbetet. Tillsammans planerar man en koordinerad insats och en massiv marknadsbearbetning som ska locka norrmännen att lägga mer av sina semesterpengar i Sverige.

Ett tiotal kampanjer är planerade för 2011 och redan i april startade VisitSwedens Norgekontor sommarkampanjen Magasin Sverige, en tidning med en upplaga på 400 000 exemplar. Sommarutgåvan riktar sig till norska barnfamiljer och ska inspirera till rundresor i Sverige. I tre olika editioner anpassas innehållet till resenärerna i norra, mellersta respektive södra Norge. Startskottet har också redan gått för en kampanj som ska locka spontanbesökare till Göteborg.

God mat och det goda livet som en helt unik upplevelse jämfört med Norge kommer att vara huvudbudskap i en kampanj för Skåne. Kampanjen riktar sig till äldre norska par, så kallade WHOPs (Wealthy Healthy Older People). Andra kampanjer kommer att fokusera på shopping i storstad och i Ullared. En spakampanj och en kampanj för slott och herrgårdar kommer under hösten 2011. Inför det norska höstlovet i veckorna 40 och 41 satsar deltagande partners på marknadsföring av barnaktiviteter. Kampanjer för Stockholm och för Sverige som vinterdestination kommer senare under året.

– Vi samlar våra resurser i en slagkraftig satsning med gemensamma budskap. Med en intensiv närvaro i sociala medier och på olika webbplatser samt i norska tidningar, radio och tv, ska Sverige synas mer än förut. Att VisitSweden numera finns på plats med eget kontor i Oslo ger oss ännu större möjligheter att kommunicera på norrmännens villkor, säger Thomas Johansson , landschef för VisitSweden i Norge.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062