Keolis vann östra Göteborg
Västtrafiks har upphandlat busstrafiken i Östra Göteborg och Keolis Sverige kommer från 17 juni 2012 att köra trafiken i området Göteborg Nordost.
– Vi hälsar Keolis välkommen till uppdraget Göteborg Nordost och tackar samtidigt GS Buss för ett fint samarbete. I Centrumavtalet behåller vi nuvarande leverantör, GS Buss, säger Mikael Olsson , trafikchef på Västtrafik.
- Vi är glada och stolta att få fortsätta att utveckla kollektivtrafiken i Göteborg mot fler och nöjdare resenärer tillsammans med Västtrafik i Göteborg, säger Anders Lundström , vd för Keolis Sverige AB.
Avtalet omfattar 125 medarbetare, 47 bussar och sträcker sig över åtta år med möjlighet till förlängning i två år. Omsättningen uppgår till ca 100 miljoner kronor per år. Keolis kör sedan ett år tillbaka även busstrafiken i Partille och Mölndal. Keolis kommer att köpa 47 nya bussar som drivs med biogas och rapsmetylester (RME) till trafiken i Göteborg.
I augusti 2011 körs 60 procent av vår bussflotta på förnyelsebart bränsle och genom att utbilda alla våra förare i sparsam körteknik minskar vi dessutom bränsleförbrukningen med 10-15 procent.
Högre krav på trafikföretagen
De nya avtalen innehåller utökade krav på trafiksäkerhet, leveranskvalitet och miljöprestanda. Trafikföretagen ska också årligen utföra extra kontrollbesiktningar av fordonen.
– Syftet är att höja pålitligheten inom stadstrafiken för att säkerställa leveranskvaliteten. Vi måste ha hela och moderna bussar, som kommer i tid, för att uppfylla kundernas förväntningar, säger Mikael Olsson.
Inför trafikstart 17 juni 2012 kommer båda trafikföretagen att förnya sina fordonsparker. Keolis nyetablerar verksamheten i Nordost, samtidigt som GS Buss gör en omstart av verksamheten i Göteborg Centrum.
– Vi satsar stort på nya bussar med förbättrad miljöprestanda. Av totalt ca 80 bussar kommer merparten att drivas med biogas. Vi kommer dessutom att ha ett 20-tal hybridbussar i drift, vilket är unikt bland våra avtal. Detta innebär både förbättrad kapacitet och minskade utsläpp, säger Hugo Lepik , affärsområdeschef Göteborgs stadstrafik, Västtrafik.
Andelen utsläpp av klimatpåverkande gaser ska reduceras, bland annat genom att användningen av fossila drivmedel minskar från 70 till 10 procent.
Ökad fordonsreserv
I avtalen finns också utökade krav på fordonsreserver där trafikföretagen ska ligga på en nivå om 15 procent. Idag ligger nivån på 10 procent.
– Det är en del av kvalitetssäkringen från vår sida. Vi kommer vidare arbeta med kvalitetsrevisioner, kvalitetsbonus och resandeincitament, säger Hugo Lepik.
Västtrafik kommer också utöka turtätheten och kapacitet på busslinjerna för att möta en ökat resande, samtidigt som det är en förberedelse inför trängselskatten 2013. En del nya linjedragningar och anpassningar kommer också göras.
FAKTA/Om trafiken
Trafikavtal Nordost:
Trafiken bedrivs i huvudsak i nordöstra Göteborg, med linjesträckningar till och från Angereds centrum samt längs med Lärjedalen ut mot Olofstorp och Bergsjön.
Trafikavtal Centrum:
Trafiken bedrivs i centrala Göteborg och trafikerar mellan stadsdelarna Härlanda/Örgryte till city och stadsdelen Masthugget. Stombusslinje 17 mellan Östra sjukhuset och stadsdelarna Tuve respektive Lindholmen ingår också.