23948sdkhjf

Glesbygd får kollektivtrafik

Västtrafik startar ett pilotprojekt som syftar till att ge boende i landsbygd och mindre tätorter inom Västra Götaland tillförlitlig och tillgänglig kollektivtrafik året om. Regionutvecklingsnämnden finansierar.
Västtrafik har fått 10 miljoner i finansiering av Regionutvecklingsnämnden för att under tre år driva ett pilotprojekt inom området anropsstyrd* trafik som ska skapa förutsättningar för en tillgängligare kollektivtrafik över hela Västra Götaland. Pilotprojektet planeras pågå mellan 2012 och 2014.

– Det är väldigt kul att vi får medel för projektet. Nu får vi möjligheten att på ett kostnadseffektivt sätt undersöka möjligheterna för en bättre kollektivtrafik på landsbygden och i mindre tätorter, säger Camilla Holtet , affärsområdeschef Sjuhärad och Skaraborg, Västtrafik.

Projektet stödjer kommunalförbundens målbilder för strategisk utveckling av kollektivtrafiken över tid och Västtrafiks verksamhetsplan för 2011-2013.

Ökad utbud med anropsstyrd trafik
Syftet är att undersöka hur man kan kombinera linjetrafik och anropsstyrd trafik för att hitta nya lösningar och göra trafiken mer flexibel. Inom Västra Götaland kommer man nu testa att ersätta skoldagsturer med anropsstyrda turer under lovdagar. Genom att utnyttja den då ofta goda tillgången på anropsstyrda fordon, skapas bättre möjligheter för konstant arbetspendling året om.

– Fördelarna att använda anropsstyrd trafik är många – det är både mer flexibelt, kostnadseffektivt och miljövänligt än vanlig linjetrafik, säger Camilla Holtet.

Tar man Skaraborg som ett exempel har Västtrafik beräknat att 20 procent av de boende i tätorter utanför stråk och anslutningar skulle få ett bättre kollektivtrafikutbud genom att ersätta skolturer under lovdagar med anropsstyrd trafik.

Utveckling av Närtrafiken
Pilotprojektet kommer också utreda hur dagens Närtrafikkoncept kan utvecklas för att öka tillgängligheten och förutsättningarna för kollektivtrafik över hela Västra Götaland. Närtrafik är anropsstyrd trafik som körs i olika tidsintervaller från och till landsbygd till tätort, inom en kommun.

Pilotprojektet kommer också titta på hur man kan göra det enklare för kunderna att hitta och boka sin resa, genom utveckling av tekniska system, samt förbättrad information och marknadsföring.

*Anropsstyrd trafik innebär att trafiken är efterfrågestyrd, via en beställningscentral.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.068