Årets juni var svagare än förra årets för de tunga bussarna. Men jämfört med förra månaden blev det en rejäl skjuts framåt för bussarna med totalt 350 nyregistreringar. I maj stannade totalen på 112.
Allra bäst i juni gick det för Tunga Bussligans ledare
Scaniasom fick 142 nya tungviktare registrerade. Junitvåa blev
MANsom med 100 nyregistreringar nu på allvar är tillbaka i matchen. Junitrean
Volvofick 67 nyregistreringar föregående månad och därefter följde
Mercedes-Benzmed 19 och
VDL Bovamed 9 nya bussar.
Totalt för första halvåret är det fortsatt dominans från Scania – trots att tillverkaren tappat marknadsandelar från 43,7 procent under perioden januari-maj till 42,4 procent när första halvåret summeras. Förklaringen är att MAN nu kommit med på allvar och plockat åt sig marknadsandelar från de andra jättarna i Tunga Bussligan.
Jämfört med förra redovisningen så har MAN kört fram från sjätte till tredje plats i Tunga Bussligan 2011 och därmed passerat såväl
Solarissom
Kässbohrer-Setraoch
Mercedes-Benz. VDL Bova avancerar till sjundeplatsen genom att fördubbla sina registreringar jämfört med förra redovisningen.
verkar också vakna till liv på den svenska marknaden med 7 nyregisreringar av modellen Crossway som gjort succé på flera andra europeiska marknader. Nyligen rullade den 10 000:e Irisbus Crossway ut från fabriken i Tjeckien,
läs mer om det i TRAFIKFORUM nr 6som utkommer i slutet av augusti!
Nästa redovisning av TUNGA BUSSLIGAN 2011 publiceras här på rt-forum.com måndag 1 augisti. Missa inte det!TUNGA BUSSLIGAN JANUARI – JUNI 2011
FabrikatAntal
365 42,4 (22,0)
Volvo195 22,7 (27,3)
MAN110
12,8
(14,8)
Mercedes-Benz67 7,8 (7,0)
Solaris45 5,2 (15,6)
Kässbohrer-Setra38 4,4 (6,8)
VDL Bova16 1,9 (0,8)
Neoplan10 1,2 (1,2)
Irisbus8 0,9 (2,9)
Autosan3 0,3 (1,2)
Van Hool1 0,1 (0,1)
1
0,1 (–)
Iveco1 0,1 (0,4)
Källa: Bil Sweden
FOTNOT.Andel 2010 anger fabrikatets totala marknadsandel 2010. Fabrikat som inte fick några nya bussar registrerade under 2010 syns inte i Tunga Bussligan.