23948sdkhjf

Klart för öppet marknadstillträde

Den nya kollektivtrafiklagen är nu mindre än sex månader bort. Enligt en ny rapport kommer det inte att bli några problem med det öppna marknadstillträdet.
Lars Bull, vd för Värmlandstrafik, har lett en arbetsgrupp inom Fördubblingsprojektet som behandlade begreppet ”Öppet marknadstillträde”. Enligt lagen råder från 1 januari 2012 fritt fram att starta till exempel en kommersiell busslinje var som helst. Endast 14 dagar innan den nya trafiken startar behöver aktören anmäla att så ska ske till den nya regionala myndigheten som ska ansvara för kollektivtrafiken. Det är alldeles för kort tid, har vissa kritiker invänt.

– Men vi har kommit fram till att 14 dagar är en helt rimlig tidsgräns. Vi bör komma ihåg att när avsikten att starta ny trafik anmäls så är det slutet av en process som pågått i månader. Men entreprenören kanske inte vill skylta med sina avsikter just av konkurrensskäl, skulle tidsgränsen vara mycket längre skulle konkurrenter få vetskap om avsikten, något som aktörer på den privata marknaden av naturliga skäl vill undvika i det längsta, säger Lars Bull .

I själva verket är den nya kollektivtrafiklagen en nödvändighet för att Sverige ska leva upp till de krav som EU ställer: Om någon vill bedriva kommersiell verksamhet så ska denne få lov att göra det, även inom kollektivtrafiken. Men även den nya lagen ger kommuner och landsting stora möjligheter att bestämma vilken trafik som behövs i respektive område.

– Detta kommer att fastställas genom den trafikplikt för vart och ett av de svenska länen eller regionerna. Med trafikplikten talar samhället om vilken trafik den ämnar finansiera, därutöver råder öppet marknadstillträde, säger Lars Bull.

Enligt Lars Bull kommer det sannolikt att bli så att trafikplikten över hela Sverige kommer att omfatta all trafik som finns linjelagd i dag. Detta för att om inte alla linjer är med i trafikplikten kan trafik som anses nödvändig i dag falla bort – om ingen kommersiell aktör tar över den, vilket ingen kan garantera.

Hur går det då för dem som redan i dag bedriver kommersiell kollektivtrafik? Enligt Lars Bull och den utredning som gjort ska all den trafiken få fortsätta utan att en ny anmälan ska behöv lämnas in när den nya lagen träder i kraft. Det finns dock ett problem här som inte är helt enkelt att lösa:
Det finns en hel del linjetrafiktillstånd som inte utnyttjas i dag liksom det finns linjetrafiktillstånd som inte längre stämmer med den ursprungliga ansökan.

– Under den kommande hösten krävs därför en genomgång av vilka trafiktillstånd som gäller och bedrivs i dag. Det kräver ett samarbete mellan Transportstyrelsen och de regionala kollektivtrafikmyndigheterna så snart de är bildade, säger Lars Bull.

Fotnot. Förutom Lars Bull har följande personer medverkat i den projektgrupp som sammanställt rapporten ”Marknadstillträde – Öppet marknadstillträde för kommersiell kollektivtrafik med tåg, buss och taxi”:Tomas Byberg, Mats Gustafsson, Göran Hallén, Lennart Hamnered, Raymond Hellmark, Michael Stjernberg, Conny Strand, Pär-Erik Westin och Thomas Winskog. Dessutom har Joakim Palmqvist och Carl Kämpe delvis medverkat.

Läs mer i TRAFIKFORUM nr 6 som utkommer i augusti!
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.093