23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på RT-Forum
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

Rejält uppåt för Volvo Bussar

Volvo Bussar redovisar kraftigt ökade leveranser under andra kvartalet jämfört med samma period förra året, en uppgång med 36 procent. Leveranserna ökade på i stort sett samtliga marknader.

Den övergripande bussmarknaden återhämtar sig långsamt förutom för stadsbussar i Europa och Nordamerika, där efterfrågan är i stort sett oförändrad. Under årets första fem månader ökade totalmarknaden i Europa med 3 procent.

I Nordamerika har marknaden för turistbussar förbättrats något medan upphandlingarna för stadsbussar är få. I Mexiko har aktiviteten ökat något inom både turist- och stadsbussar. På den Sydamerikanska bussmarknaden är utvecklingen fortsatt god, bland annat som en effekt av förköp av turistbussar inför införandet av Euro 5 den 1 januari 2012.

I Asien och Afrika är utvecklingen för den totala bussmarknaden fortsatt positiv. I Kina har däremot bussmarknaden bromsat in, speciellt i Shanghai där stora inköp gjordes inför World Expo 2010. Över hela världen råder stort intresse för hybrider och renare bussar.

Leveranserna under det andra kvartalet 2011 uppgick till 3 127 bussar jämfört med 2 297 bussar samma kvartal 2010, en ökning med 36 procent. Leveranserna ökade på i stort sett samtliga marknader.

Orderingången för det andra kvartalet var i nivå med föregående år och uppgick till 3 124 bussar (3 081). Sydamerika står för den största ökningen med ett nästan fördubblat orderintag.

Under andra kvartalet tecknades bland annat en order på 60 hybrider till Curitiba i Brasilien – den första ordern på hybridbussar utanför Europa. Till kollektivtrafiken i New York City har ytterligare en order tecknats på 328 Nova ledbussar.

Det andra kvartalet steg nettoomsättningen med 6 procent till 5 593 miljoner kronor (5 253). Justerat för förändrade valutakurser steg nettoomsättningen med 19 procent.

Rörelseresultatet det andra kvartalet 2011 uppgick till 275 miljoner kronor. Lönsamheten i Stillahavsasien hade en positiv utveckling medan lönsamheten i Europa försvagades som en effekt av svag efterfrågan och hård konkurrens. Rörelsemarginalen var 4,9 procent (4,9 procent).

Den långsamma återhämtningen i bussmarknaden i Europa och Nordamerika innebär fortsatt fokus på kapitaleffektivitet samt på pågående kostnadsprogram och aktiviteter för att skapa lönsam tillväxt. Mot bakgrund av ökad orderingång sker produktionsökningar i USA, Mexiko, Indien och Brasilien.

För att kunna möta den ökade efterfrågan på bussar inom segmentet frontmotorbussar, som i Brasilien omfattar 10 000-12 000 bussar per år, lanserades en ny frontmotorbuss som vid introduktionen mottogs mycket positivt.

Intresset för hybrider ökar nu markant i världen vilket medfört att Volvo Bussar beslutat att starta tillverkning av hybridbussar även i Curitiba.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.063|instance-web03