23948sdkhjf

Rejält uppåt för Volvo Bussar

Volvo Bussar redovisar kraftigt ökade leveranser under andra kvartalet jämfört med samma period förra året, en uppgång med 36 procent. Leveranserna ökade på i stort sett samtliga marknader.
Den övergripande bussmarknaden återhämtar sig långsamt förutom för stadsbussar i Europa och Nordamerika, där efterfrågan är i stort sett oförändrad. Under årets första fem månader ökade totalmarknaden i Europa med 3 procent.
I Nordamerika har marknaden för turistbussar förbättrats något medan upphandlingarna för stadsbussar är få. I Mexiko har aktiviteten ökat något inom både turist- och stadsbussar. På den Sydamerikanska bussmarknaden är utvecklingen fortsatt god, bland annat som en effekt av förköp av turistbussar inför införandet av Euro 5 den 1 januari 2012.
I Asien och Afrika är utvecklingen för den totala bussmarknaden fortsatt positiv. I Kina har däremot bussmarknaden bromsat in, speciellt i Shanghai där stora inköp gjordes inför World Expo 2010. Över hela världen råder stort intresse för hybrider och renare bussar.
Leveranserna under det andra kvartalet 2011 uppgick till 3 127 bussar jämfört med 2 297 bussar samma kvartal 2010, en ökning med 36 procent. Leveranserna ökade på i stort sett samtliga marknader.
Orderingången för det andra kvartalet var i nivå med föregående år och uppgick till 3 124 bussar (3 081). Sydamerika står för den största ökningen med ett nästan fördubblat orderintag.
Under andra kvartalet tecknades bland annat en order på 60 hybrider till Curitiba i Brasilien – den första ordern på hybridbussar utanför Europa. Till kollektivtrafiken i New York City har ytterligare en order tecknats på 328 Nova ledbussar.
Det andra kvartalet steg nettoomsättningen med 6 procent till 5 593 miljoner kronor (5 253). Justerat för förändrade valutakurser steg nettoomsättningen med 19 procent.
Rörelseresultatet det andra kvartalet 2011 uppgick till 275 miljoner kronor. Lönsamheten i Stillahavsasien hade en positiv utveckling medan lönsamheten i Europa försvagades som en effekt av svag efterfrågan och hård konkurrens. Rörelsemarginalen var 4,9 procent (4,9 procent).
Den långsamma återhämtningen i bussmarknaden i Europa och Nordamerika innebär fortsatt fokus på kapitaleffektivitet samt på pågående kostnadsprogram och aktiviteter för att skapa lönsam tillväxt. Mot bakgrund av ökad orderingång sker produktionsökningar i USA, Mexiko, Indien och Brasilien.
För att kunna möta den ökade efterfrågan på bussar inom segmentet frontmotorbussar, som i Brasilien omfattar 10 000-12 000 bussar per år, lanserades en ny frontmotorbuss som vid introduktionen mottogs mycket positivt.
Intresset för hybrider ökar nu markant i världen vilket medfört att Volvo Bussar beslutat att starta tillverkning av hybridbussar även i Curitiba.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062