23948sdkhjf

Polen blir allt populärare

Att Polen är ett av Europas billigaste länder är numera väl etablerat bland svenska turister och landets popularitet ökar stadigt. Det märks inte minst hos Stena Line som har sett en mycket kraftig ökning i bokningsingången på linjen Karlskrona-Gdynia, i augusti månad är det över 80 procent mer bokat än förra året.
Framför allt är det kustområdet Trójmiasto med städerna Gdansk, Gdynia och Sopot som lockar Stena Lines resenärer. Även om den fördelaktiga valutan är en bidragande orsak till den ökade reslusten hos svenskarna så är det de stora evenemangen som under sommarhalvåret drar åt sig störst uppmärksamhet av de besökande. Och i år är de fler än någonsin.
S:t Dominiksmarknaden i Gdansk, är en av de äldsta och mest kända kultur och handelsfestligheterna i hela Europa och närmast att jämföra med Oktoberfesten i München eller Julmarknaden i Hamburg. Mellan den 31/7 -17/8, kan den som önskar frottera sig med hantverkare, juvelerare, konstnärer och professionella hobbysamlare i tusental. Givetvis finns där även gott om gastronomiska utbud, såväl lokala hemgjorda specialiteter som färskbryggd öl.
Är det däremot teater som lockar så är det Shakespeares Festivalen sommarens hetaste event. Engelska teatrar besökte regelbundet Gdansk under 1600-talet och som en följd av de rika kontakter som knöts med Shakespeares författarskap bjuder man än idag hit teatrar från hela världen. Mellan den 30/7-7/8 kan besökarna i år se fram emot Macbeths föreställning av Romeo & Julia kören från Dramaten i Stockholm.
Vill man ha mer fart och fläkt än så är det Beach Party Gdynia som gäller. Under de två sista dagarna i juli blir den vackra stranden vid Gdynia till en jättelik scen för Djs från både Polen och flera andra delar av Europa. En helg för alla som gillar dans, musik och laserljus.
– Att Polen redan ett år före fotbolls-EM är hetare än någonsin är ett faktum, säger Patrick Olderius, marknadschef på linjen Karlskrona-Gdynia på Stena Line. Bokningssiffrorna på vår Polenlinje talar sitt tydliga språk. I augusti har vi 82 procent fler bokningar nu jämfört med förra året och under september så ligger vi redan 71 procent plus jämfört med 2010. Det är väldigt glädjande om än inte så överraskande som man kanske kan tro. Polen har länge satsat stort på att välkomna och ta hand om utländska turister. Något som man tydligt kan se i utbudet av aktiviteter och evenemang.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094