23948sdkhjf

Svagt halvår för Infranord

Järnvägsentreprenören Infranords rörelseresultat första halvåret 2011 blev negativt, minus 140 miljoner kronor. Bland annar för att nettomsättningen föll med 241 miljoner kronor.
De första sex månaderna för nordens största järnvägsentreprenör Infranord blev inte särskilt lysande. Rörelseresultatet blev negativt liksom förra året, men mer är förlusten mer än dubbelt så stor som första halvåret 2010: –140 miljoner kronor (-62). Huvudskälet till det är en lägre nettoomsättning som uppgick till 1 868 miljoner kronor jämfört med de 2 119 miljoner kronor som uppnåddes under första halvåret 2010.

Andra orsaker till det svaga halvåret i år är brister i verksamhetens resursutnyttjande på grund av kraftiga variationer mellan planerat och verkligt utfall. Pågående rationaliseringsåtgärder kommer under hösten att kompletteras med åtgärder för att förbättra styrning och resursutnyttjande. Den lägre nettoomsättningen jämfört med föregående år beror på försenade anläggningsprojekt till följd av den stränga vintern samt lägre volym i servicekontrakten där ett par större kontrakt gick förlorade under 2010.

Orderingången uppgick under första halvåret till 2 157 miljoner kronor, vilket är en minskning jämfört med föregående år då Infranord vann flera stora kontrakt i juni. Orderstocken uppgick i slutet av perioden till 5 428 miljoner kronor (5677) varav cirka 1 795 miljoner kronor avser leverans under 2011.

– Vi har vunnit några stora affärer under det andra kvartalet. Exempel på detta är ett förnyat förtroende att sköta drift- och underhåll av 24 mil järnväg vid Kust till Kustbanans västra del. En kontraktsumma som uppgår till cirka 165 miljoner kronor. Vi har också tilldelats entreprenaden på Nynäsbanan till ett ordervärde av 55 miljoner kronor och vi har fått uppdraget att förlänga bangården i Abisko för 56 miljoner kronor, säger Infranords vd Niclas F Reinikainen .

Under året har också Infranord etablerat sig på den danska och norska marknaden. I Danmark bygger nu Infranord två parallella spår från Köpenhamns huvudbangård mot Öresundsbanan. Kontraktet värderas till cirka 50 miljoner kronor och beställare är Banedanmark. Under andra kvartalet vann också Infranord sitt första kontrakt i Norge.

– Det är mycket glädjande att vi vunnit vårt första entreprenadkontrakt i Norge. Infranord ska som utförandeentreprenör utföra kontaktledningsarbeten mellan Minnesund och Eidsvoll till ett värde av cirka 15 miljoner kronor, säger Niclas F Reinikainen.

Infranord kommer att medverka i det nationella arbetet med att minska antalet tågstörningar. Infranord har utvecklat och erbjudit Trafikverket paketlösningen SpårEffekt. Paketet möjliggör genomgripande och förebyggande insatser samt en akut insatsstyrka på plats för snabb felavhjälpning i storstadsregionerna.

– Åtgärderna i SpårEffekt kan utföras med effekt redan i år och samordningsvinster ger lägre kostnader vilket gör att samhället totalt sätt får mer infrastruktur för pengarna, säger Niclas F Reinikainen.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.126