23948sdkhjf

Rekord för Sala Silvergruva

Året har börjat mycket bra för Sala Silvergruva AB. Till och med juli har antalet betalande besökare ökat med 28 procent jämfört med förra året, från 16000 till 20600 personer.
Under perioden januari till och med juli har de varit 20600 betalande besökare (16000 förra året) och över 40000 besökare på området. I betalande besökare ingår antalet personer på guidade turer i gruvan, höghöjdsbanan och logigäster. Utöver detta har ungefär lika många personer besökt Gruvmuseet, Polismuseet, ätit i restaurangen och besökt sommarpubarna, konfererat utan aktiviteter och besökt hantverkare på området.

Juli blev bästa besöksmånaden i Sala Silvergruvas historia med 10600 betalande besökare och cirka 20000 besökare på området. Det är en ökning med cirka 24 procent jämfört med 2010. Juli månad står med aandra ord för lika många besökare som de första sex månaderna tillsammans.

– Vilken fantastiskt sommar. Äntligen får personalen lite positiva signaler för allt hårt arbete de lägger ner. För första gången i företagets historia håller vi den tuffa budget som är lagd, vilket vi också skall glädjas över, säger vd Johan Björkman .

De guidade turerna i gruvan är de som ökar mest, cirka 30 procent jämfört med 2010, därefter kommer Gruvsviten med en 20 procent uppgång.

– Det är också dessa upplevelser som gör Sala Silvergruva unik och tjänar som våra största dragplåster, säger Johan Björkman.

Sommarens sju musikpubar med lokala band från Salatrakten har också varit en stor succé. Tradgården utanför Werdshuset har varit fullt med folk varenda fredag och framförallt har många Salabor besökt pubarna. Pubbesökarna är inte inräknade i betalande besökare.

Vad är då förklaringen till dessa framgångar? Många faktorer spelar in. Flera års hårt arbete har till slut gett resultat. Sala Silvergruva har under flera års tid arbetat strategiskt med PR för att få uppmärksamhet i media och resultatet är mycket gott. Hittills i år har gruvan omtalats positivt i runt 60 artiklar i internationella och svenska medier. Även flera internationella och nationella TV team har varit på besök. PR värdet uppskattas till över 1 miljoner kronor.

Några exempel är på media som uppmärksammat Sala Silvergruva är History Channel, Belgisk television RTL TVI, Injam production (Franskt produktionsbolag), Wall Street Journal, Hospitality Style (amerikanskt inredningsmagasin), SVT:s reseprogram ”Resebyrån”, Expressen, SVD, en japansk TV show som sänds senare i höst och nu senast alltså även rt-forum.com.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.079