Ny metod ska fylla bussen
Konsultbolaget WSP har fått i uppdrag av Trafikverket att utveckla och testa en metod för att få fler att åka kollektivt med hjälp av specialutformade, riktade informationsinsatser.
WSP:s uppdrag är att utveckla och testa en metod som ska vara en del i arbetet med att få fler att åka kollektivt. Det handlar främst om att genom olika typer av informations- och kommunikationsinsatser få fler att välja buss eller tåg framför bil. Metoden ska utformas så att alla aktörer inom kollektivbranschen i hela Sverige kan använda den. Uppdraget påbörjades i maj 2011 och beräknas pågå till oktober 2012.
– En enad kollektivtrafikbransch har satt som mål att fram till 2020 fördubbla antalet kollektivtrafikresor. För att få människor att ändra beteende i valet av färdmedel, att till exempel välja buss istället för bil, måste fysiska åtgärder kombineras med bra marknadskommunikation, säger Åke Ståhlspets , transportutvecklare på Trafikverket.
WSP kommer att samarbeta med TIM, Trafik i Mälardalen. Projektledare för uppdraget är Bodil Sandén, doktor i företagsekonomi och WSPs expert på marknadskommunikation och tjänsteutveckling.
– Det här är ett oerhört spännande uppdrag som passar WSP mycket väl eftersom vi har stor erfarenhet av såväl kollektivtrafik som metodutveckling för beteendeförändring, säger Bodil Sandén på WSP.
De nationella branschorganisationerna som står bakom fördubblingsprojektet är Svensk Kollektivtrafik, Svenska Bussbranschens Riksförbund, Svenska Taxiförbundet, Branschföreningen Tågoperatörerna, Sveriges Kommuner och Landsting samt Trafikverket.