Fransk tågjätte öppnar i Stockholm
Statliga franska tågjätten SNCF har nyligen öppnat försäljningskontor i Stockholm. Orsak: Att få ännu fler nordiska affärsresenärer att resa klimatsmart och tidseffektivt nere på kontinenten med snabbtåget TGV och dess övriga partners.
- Sverige och övriga Norden är en högintressant marknad för oss med tanke på dess exportinriktade industri, där huvuddelen av kunderna återfinns nere på kontinenten, säger Paul Riddez, chef för SNCF:s Nordenkontor. Vår uppgift är att marknadsföra SNCF:s tågprodukter i allmänhet och TGV i synnerhet. Detta genom att aktivt serva våra återförsäljare – främst de nordiska affärsresebyråerna.
Tillsammans med övriga utländska partners kan snabbtåget TGV erbjuda 1 400 destinationer i Frankrike inklusive förbindelser till och från Italien, Spanien, Schweiz, Benelux Tyskland och England. TGV kör 26 gångar om dagen sträckan Paris och Bryssel på 1 tim och 22 min. Sex gånger om dagen mellan Paris och Köln på 3 tim 14 minuter och tio gånger om dagen mellan Paris och Amsterdam på 3 tim och 18 minuter. Alltid från centrum till centrum.
Enligt Paul Riddez finns det ingen anledning längre för den frekvente affärsresenären att flyga inrikes mellan exempelvis Paris och Köln eller Paris och Zürich eller mellan vilka storstäder som helst nere på kontinenten. Avstånden är för korta och att ta sig till och från flygplatserna tar för lång tid. Höghastighetstågen är garanterat snabbast och mest klimatsmart:
- Ett exempel på detta är flygets genomklappning på sträckor som London till Bryssel, Paris och Amsterdam, säger han. Eurostar har tagit över trafiken tack vare tunneln under Engelska kanalen. På den franska inrikesmarknaden har TGV tagit över till de flesta destinationer.
Det franska snabbtåget TGV ”Train Grand Vitesse” premiärkörde sträckan Paris till Lyon 1981 på två timmar och 15 minuter. Idag har Lyon hamnat på pendlingsavstånd från den franska huvudstaden.
TGV toppar med 320 km/tim men snitthastigheten ligger runt 200 km/tim. SNCF har bestämt att TGV ska sänka energi förbrukningen med en tredjedel. Det innebär bland annat ingen gas i utförsbackar, max 320 km/tim och energismart luftkonditionering ombord.
SNCF och dess partners:
Eurostar som går via Eurotunnel från hjärtat av London till Bryssel och Paris.
THALYS känt som det röda tåget har 26 avgångar per dag från Paris till Bryssel, Amsterdam och Köln.
Lyria tåg mellan Paris och städerna Lausanne, Neuchatel, Bern, Zürich i Schweiz.
Artesia kör till Turin och Milano.
Elipsos kör till Barcelona och Madrid.
Autotrain är biltåget till; Avignon, Biarritz, Bordeaux, Briancon, Brive, Frejus, St Raphael, Lyon, Marseille, Narbonne, Nice, Toulon och Toulouse.