23948sdkhjf

Facket rasar mot färdtjänst

I veckan har SVT rapporterat om villkor om färdtjänstchaufförernas i Stockholm. Dessa är hårresande enligt fackföreningen Transport som anser att det handlar om arbetsgivarcynism.
Antalet körningar per fordon minskar, och genom att chaufförerna tvingats över på procentlön så minskar även deras löner. Flera förare vittnar om inkomster på nedåt 20 kronor i timmen, enlgit fackföreningen Transport.

– Det här är cynism på högsta nivå. Det är inte ett enskilt misstag utan inbyggt i själva upphandlingen att detta skulle ske. Transports lokalavdelning i Stockholm har gjort sitt bästa för att förklara och varna de upphandlande politikerna. Där kallar man det för valfrihet. Färdtjänstbussar ska vara lika flexibla som taxibilarna. Kunden ska få välja mellan bolag, och snabb service ska det vara, säger Lennart Sköld , ansvarig ombudsman för taxiavtalen.

I detta ligger, vilket upphandlande politiker i färdtjänstnämnden varit mycket medvetna om, att det krävs för många bilar i relation till det totala underlaget – på samma sätt som inom taxibranschen i stort.

Därför har man i sin upphandling gjort tre substantiella förändringar mot tidigare:
*Fler sorters fordon tillåts utföra rullstolstransporter.
*Det gör att ”klassiska” färdtjänstbussar ska dela på körningarna med miniskåpbilar, som även kan ta vanliga taxikörningar
*Man ställer krav på viss överkapacitet.
*Redan här har man byggt in att lönsamheten kommer att vara låg för utförarna.
*Man ställer krav på egen växelkapacitet hos utförarna
*Detta sorterar ut möjliga anbudsgivare till de befintliga taxiväxlarna och har gjort att Citytrafik, som länge hade en stor del av uppdraget, idag är helt borta.
*Men vem betalar för överkapaciteten? Det gör åkarna och chaufförerna, särskilt i färdtjänstbussarna. *Upphandlarna har valt bolag utan kollektivavtal och därmed fått sänkta priser. Många chaufförer har tvingats över på procentlön i stället för fast lön – men till skillnad från taxichaufförer har de ingen möjlighet att påverka sin lön genom att ordna fler körningar på egen hand. De kör specialbyggda fordon som inte ens har taxiskylt på taket.

– Det här är ett nyliberalt experiment där duktiga färdtjänstchaufförer offras. I mars gav riksdagen regeringen i uppdrag att skärpa kraven på kollektivavtalsenliga villkor vid offentliga upphandlingar. Vad vi nu ser i Stockholm är ett övertydligt exempel på vad det handlar om, säger Lennart Sköld.

Ett av fackets centrala krav är att införa månadslön för alla som arbetar med samhällsbetalda körningar, enligt Lennart Sköld.

– Biltrafikens Arbetsgivareförbund (BA) är en arbetsgivarorganisation och våra medlemsföretag måste tillämpa kollektivavtal. Den situation som beskrivs rör framförallt de företag som inte har kollektivavtal, då är de fria att tillämpa de lönenivåer de avtalar om med sina anställda, säger Dag Gustavsson , pressekreterare på TransportGruppen och fortätter:

– Transport efterfrågar en tvingande regel om månadslön vid samhällsbetalda körningar. Månadslön finns inte idag, men BA vill gärna införa en möjlighet för våra medlemsföretag att använda månadslön som ett alternativ till dagens avlöningssystem. Transport kräver samtidigt att månadslönen ska vara på en betydligt högre nivå än motsvarande veckolön är idag. Detta är vi inte villiga att gå med på eftersom detta skulle leda till att än färre företag som tillämpar kollektivavtal skulle vinna de offentliga upphandlingarna, som till exempel färdtjänst.

Thomas Winskog , förbundsdirektör Svenska Taxiförbundet, säger sig har svårt att kommentera det fackliga utspelet.

– Jag kan inte kommentera detta utefter de knapphändiga uppgifterna, säger han.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.142