Tvärstopp för Solaris
Mercedes-Benz fick flest nya bussar registrerade i augusti medan Solaris kammade noll. Scania sackar men sitter tryggt i Tunga Bussligans topp, det visar Bil Swedens siffror.
Efter Marcedes-Benz, MAN och Scania följde Volvo med 17 nyregistrerade tungviktsbussar under augusti. Och nu kommer VDL Bova på allvar med 10 nyregistrerade bussar – kanske ett kvitto på att tillverkaren kammade hem Bus of the Year 2011 och nu senast Coach of the Year 2012. Även Kässbohrer-Setra fick 10 nyregistreringar under augusti, övriga tillverkare noterar endast enstaka nya bussar.
Solaris backar däremot i Tunga Bussligan 2011, nu är tillverkaren nere på en sjätteplats, senast passerad av Kässbohrer-Setra. Inte sedan i juni har den polske tillverkaren fått några nya bussar registrerade. Solaris har haft en tung vår när Keolis reklamerade alla Solaris gasbussar som trafikerade delar av SL:s citybussnät i Stockholm. Solaris fick ta tillbaka alla bussarna. I stället införskaffades nya gasbussar från MAN vilket kan vara en del av förklaringen till deras framgång.
I övrigt några små nyheter i botten av Tunga Bussligan 2011: Automet gör entré på den svenska marknaden och Temsa kommer tillbaka på den samma.
Nästa redovisning av Tunga Bussligan 2011 publiceras på detta forum 3 oktober 2011. Missa inte det!
TUNGA BUSSLIGAN JANUARI – AUGUSTI 2011
Fabrikat Antal Andel (Andel 2010) Scania 455 38,7 (22,0) Volvo 269 22,9 (27,3) MAN 176
15,0
(14,8) Mercedes-Benz 115 9,8 (7,0) Kässbohrer-Setra 51 4,3 (6,8) Solaris 45 3,8 (15,6) VDL Bova 31 2,6 (0,8) Neoplan 14 1,2 (1,2) Irisbus 10 0,8 (2,9) Autosan 4 0,3 (1,2) Temsa 3 0,2 (–) Automet
2
0,2 (–) Van Hool
1 0,1 (0,1)
Iveco 1 0,1 (0,4)
Källa: Bil Sweden
FOTNOT. Andel 2010 anger fabrikatets totala marknadsandel 2010. Fabrikat som hittills inte fått några nya bussar registrerade under 2011 syns inte i Tunga Bussligan.