Tunga Bussligan 2011:s ständige ledare
Scaniahade en vek augusti. Med sina 31 nyregistreringar fick de på pälsen av såväl augustiettan
Mercedes-Benz, 45, och
MAN, 37. Tredjeplatsen hotar dock inte Scanias tätplacering det minsta, även om ledarens marknadsandel krymper från 41,6 till 38,7 nu i augusti jämfört med halvårsskiftet.
Efter Marcedes-Benz, MAN och Scania följde
Volvomed 17 nyregistrerade tungviktsbussar under augusti. Och nu kommer
VDL Bovapå allvar med 10 nyregistrerade bussar – kanske ett kvitto på att tillverkaren kammade hem Bus of the Year 2011 och nu senast Coach of the Year 2012. Även
Kässbohrer-Setrafick 10 nyregistreringar under augusti, övriga tillverkare noterar endast enstaka nya bussar.
Solarisbackar däremot i Tunga Bussligan 2011, nu är tillverkaren nere på en sjätteplats, senast passerad av Kässbohrer-Setra. Inte sedan i juni har den polske tillverkaren fått några nya bussar registrerade. Solaris har haft en tung vår när Keolis reklamerade alla Solaris gasbussar som trafikerade delar av SL:s citybussnät i Stockholm. Solaris fick ta tillbaka alla bussarna. I stället införskaffades nya gasbussar från MAN vilket kan vara en del av förklaringen till deras framgång.
I övrigt några små nyheter i botten av Tunga Bussligan 2011:
Autometgör entré på den svenska marknaden och
Temsakommer tillbaka på den samma.
Nästa redovisning av Tunga Bussligan 2011 publiceras på detta forum 3 oktober 2011. Missa inte det!TUNGA BUSSLIGAN JANUARI – AUGUSTI 2011
FabrikatAntalAndel(Andel 2010)Scania
455 38,7 (22,0)
Volvo269 22,9 (27,3)
MAN176
15,0
(14,8)
Mercedes-Benz115 9,8 (7,0)
Kässbohrer-Setra51 4,3 (6,8)
Solaris45 3,8 (15,6)
VDL Bova31 2,6 (0,8)
14 1,2 (1,2)
Irisbus10 0,8 (2,9)
Autosan4 0,3 (1,2)
Temsa3 0,2 (–)
Automet2
0,2 (–)
Van Hool1 0,1 (0,1)
Iveco1 0,1 (0,4)
Källa: Bil SwedenFOTNOT.
Andel 2010 anger fabrikatets totala marknadsandel 2010. Fabrikat som hittills inte fått några nya bussar registrerade under 2011 syns inte i Tunga Bussligan.