Storsatsning på södra Lappland
Storslagen vildmark, närproducerad mat, spännande samekultur i kombination med avancerad skidåkning, jakt och fiske. Nu ska fler turister hitta till södra Lappland.
Det nystartade Destinationsbolaget South Lapland vänder sig till både den svenska, nordiska och internationella turistmarknaden. I uppdraget ingår också att främja och bevara regionens natur, kulturarv och historia.
– Vi räknar med att öka antalet arbetstillfällen i regionen genom den här satsningen. Vi vill visa att vi tror på vår region och dess utvecklingsmöjligheter, säger Åke Nilsson , kommunstyrelsens ordförande Vilhelmina kommun och styrelseordförande i Destinationsbolaget South Lapland.
Rese- och turistnäringen är en av Sveriges snabbast växande näringar och omsatte 254 miljarder år 2010. Internationella besökare är det snabbast växande segmentet och står för 87 miljarder av omsättningen. Naturbaserad turism är det segment som enligt världsturism-organisationen (UNWTO) växer snabbast. Med vacker natur, samekultur, närproducerad mat, möjligheter till avancerad skidåkning, heliskiing, kiteskiing, jakt och fiske räknar Destinationsbolaget South Lapland med att locka fler besökare till regionen.
– Nu öppnas portarna till södra Lappland genom att fyra kommuner för första gången har gått samman och paketerar upplevelser, hotell och service. Vår gemensamma satsning kommer att driva turister till regionen och öka framtidstron hos näringslivet och investerarna, säger Yvonne Lif-Lövbrand , framgångsrik entreprenör i södra Lappland som tagit initiativet till satsningen.