Det har funnits fler än en tanke på att bygga tunnelbana i Malmö. Men staden anses för liten för att försvara investeringen av en egen tunnelbana. Under senare tid finns tankar på ett större tunnelbanenät, genom att knyta samman Köpenhamns metro med en länk till Malmö. Idén är att avlasta Öresundsbron och skapa ett metrosystem får de bägge städerna via en sänktunnel på botten av Öresund. Nu kanske de till synes vilda planerna kommer att synas i sömmarna i form av en förstudie – om projektet får pengar från EU vill säga. Förutom byggtekniker och driftsanalyser ska man i förstudien titta på olika modeller och deras betydelse för Malmö och Köpenhamn.
Det handlar bland annat om att undersöka om metron bör vara en pendel mellan två stationer eller om den ska dras djupare in i städerna. Man ska också titta på hur den korta restiden mellan stadskärnorna, endast 15 minuter, påverkar tillväxten, arbetsmarknaden och bostadsmarknaden. Öresundsmetrons tillkomst skulle kunna innebära att en del av den lokala trafiken flyttas bort från Öresundsbron, vilket gör att man i förstudien också vill undersöka vilka behov det finns av stopp med höghastighetståg vid Kastrup.
– Öresundsmetron skulle väva samman kollektivtrafiken i Köpenhamn och Malmö på ett helt nytt sätt. Det leder till förkortade restider för alla som bor och arbetar på ömse sidor av sundet. Därför tror jag verkligen på det här projektet och gläds åt att en förstudie nu ska påbörjas, säger
(S), kommunstyrelsens ordförande.