23948sdkhjf

Biljettkontroller helt OK

En stor majoritet av Västtrafiks kunder tycker att biljettkontrollerna är bra och förstår hur viktiga de är för kollektivtrafiken, det visar den attitydundersökning som Västtrafik genomfört.
Runt 70 procent av resenärerna är positiva till stickprovskontroller, bara runt 10 procent är negativa. Många vill se fler kontrollanter på bussar och spårvagnar. Västtrafik tillämpar ett öppet trafiksystem där resenären inte passerar spärrar utan åläggs ansvaret att ha giltigt färdbevis. Detta ska naturligtvis kunna uppvisas när billjettkontrollerna genomförs och det tycker majoriteten av Västtrafiks resenärer är helt i sin ordning.

– Vi har stort stöd bland våra kunder för att fortsätta arbetet med biljettkontrollerna och nu tar vi med oss kundernas åsikter för att göra ytterligare förbättringar, säger Maria Björner Brauer , enhetschef för försäljning och marknad på Västtrafik.

Även när det gäller de kritiserade hållplatskontrollerna är en majoritet, knappt 60 procent av resenärerna, positiva. De som utför arbetet får också överlag bra betyg, bland annat upplevs kontrollanterna som observanta. Godkänt men något lägre är betyget för kontrollanternas serviceinriktning.

– Våra kunder ska få ett så bra bemötande som möjligt i alla situationer och vi har en dialog med Konsument Göteborg för att göra biljettkontrollen rättsäker. Vi jobbar också tillsammans med vår leverantör GS Trafikantservice för att se hur vi kan göra så att bemötandet upplevs som ännu bättre, säger Maria Björner Brauer.

Undersökningen visar även att en majoritet av de resenärer som någon gång åkt fast i en biljettkontroll tycker att det är bra att de genomförs.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.343