Biljettkontroller helt OK
En stor majoritet av Västtrafiks kunder tycker att biljettkontrollerna är bra och förstår hur viktiga de är för kollektivtrafiken, det visar den attitydundersökning som Västtrafik genomfört.
– Vi har stort stöd bland våra kunder för att fortsätta arbetet med biljettkontrollerna och nu tar vi med oss kundernas åsikter för att göra ytterligare förbättringar, säger Maria Björner Brauer , enhetschef för försäljning och marknad på Västtrafik.
Även när det gäller de kritiserade hållplatskontrollerna är en majoritet, knappt 60 procent av resenärerna, positiva. De som utför arbetet får också överlag bra betyg, bland annat upplevs kontrollanterna som observanta. Godkänt men något lägre är betyget för kontrollanternas serviceinriktning.
– Våra kunder ska få ett så bra bemötande som möjligt i alla situationer och vi har en dialog med Konsument Göteborg för att göra biljettkontrollen rättsäker. Vi jobbar också tillsammans med vår leverantör GS Trafikantservice för att se hur vi kan göra så att bemötandet upplevs som ännu bättre, säger Maria Björner Brauer.
Undersökningen visar även att en majoritet av de resenärer som någon gång åkt fast i en biljettkontroll tycker att det är bra att de genomförs.