23948sdkhjf

Arkitekt för kollektivtrafiken

Kollektivtrafik är en framtidsbransch och Sverige behöver fler specialister. Därför öppnar Sven Ahnborg nu arkitektkontoret GRID som fokuserar just på arkitekturen kring resande.
I dagsläget finns bara en handfull arkitekter som specialiserat sig på resandemiljöer samtidigt som det görs mer och mer satsningar på branschen.

– Jag ser fram emot att kunna bidra till att kollektivt resande blir mer attraktivt. Smarta och estetiska utformningar av allt från spårvagnshållplatser över järnvägsstationer till underhållsbyggnader kan göra kollektivtrafiken mer lockande för både resenärer och branschfolk, säger GRID:s grundare Sven Ahnborg .

För närvarande arbetar GRID med Lidingödepån som är en del av Lidingöbanans förlängning till T-Centralen (Spårväg City). Här är Sven Ahnborg ledande arkitekt som underkonsult till Rundquist arkitekter AB. Sven Ahnborg har tidigare arbetat med Tvärbana norr, bussterminalen i Upplands Väsby samt Saltsjöbanan.

– Flera städer håller på att införa spårvagnstrafik och överallt finns behov av bättre lösningar för att göra resandet smidigare och mer miljövänligt och på så sätt locka fler bilister till kollektivtrafiken. Kollektivt resande är en just nu inne i ett oerhört expansivt skede vilket gör branschen extra lockande, men hittills har finns det bara en handfull arkitektkontor som riktat in sig på kollektivtrafik. Därför tror jag att GRID kan göra en skillnad, säger Sven Ahnborg.

Företag har nyligen flyttat in i lokaler i Vasastan i Stockholm och startar sin verksamhet vid månadsskiftet september/oktober. Förutom resandemiljöer kommer GRID att arbeta med stads- och fastighetsutveckling samt olika mindre bostadsprojekt.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094