Övriga Skånetrafiken har varit kontantfritt sedan 1 juni. Nu ska kontanterna försvinna även från serviceresorna, d.v.s. färdtjänst- och sjukresor. Kontantfritt på serviceresor innebär att kunderna kommer att få betala sin resa via faktura i efterskott. Närtrafiken berörs inte av förändringen. I närtrafiken betalar man fortfarande kontant.
– Detta är en förändring som blir positiv för både kunder och förare. I stället för att betala varje resa kontant, så får man en samlad faktura på de resor man har gjort, skickad hem till sig, säger
, enhetschef på Skånetrafiken.
På fakturan kommer alla resor en kund har gjort att vara specificerade. Eftersom Skånetrafiken är en del av Region Skåne kommer även eventuella avgifter för vård man fått att finnas med på samma faktura.
Så går det tillKunden beställer sin resa precis som vanligt hos beställningscentralen för serviceresor. Om det är en färdtjänstresa har kunden ett Jojo servicerese-kort som han/hon ska visa upp för föraren för att denne ska se att det är rätt kund som gör resan. Är det en sjukresa ska kunden visa legitimation. Fakturan skickas sedan till kundens hemadress.
Alla som är berättigade till färdtjänst har fått hem information. Skånetrafikens sjukresehandläggare har besökt sjukhusen för att informera vårdpersonalen. Ett litet informationsblad om kontantfria serviceresor har distribuerats till alla fordon som kör sjukresor och färdtjänst för att föraren ska kunna dela ut till kunderna.
– Den som eventuellt skulle ha missat informationen får ju information när han/hon reser. Och i fallet serviceresor ska ju kunden betala i efterhand, så vi räknar inte med att det ska uppstå några problem, säger Jeanette Ekberg.