Säkrare trafik i EU
30 000 människor omkommer varje år i EU:s trafik. Nu har även Europaparlamentet ställt sig bakom nollvisionen som Sverige antog redan 1997 och som innebär att ingen ska dö i trafiken.
– Ska vi ha en nollvision måste vi göra våra vägar och bilar säkrare. Men människor har även en skyldighet att genom sitt beteende medverka till trafiksäkerheten, säger Marita Ulvskog , europaparlamentariker (S).
När det gäller yrkestrafiken måste lagstiftningen om kör- och vilotider ses över, bland annat för att göra det möjligt för långtradarchaufförer att tillbringa sin veckovila i hemmet. Dessutom bör lastbilar, när teknik finns, förses med särskilda backspeglar för att eliminera döda vinkeln och undvika olyckor med cyklister och fotgängare.
– Jag hade velat ha mycket starkare skrivningar om alkoholgräns men en toleransnivå på 0 promille under de två första åren för nyutbildade förare och alltid för yrkesförare är bättre än ingenting, säger Marita Ulvskog.