23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på RT-Forum
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

Säkrare trafik i EU

30 000 människor omkommer varje år i EU:s trafik. Nu har även Europaparlamentet ställt sig bakom nollvisionen som Sverige antog redan 1997 och som innebär att ingen ska dö i trafiken.

Genom enkla åtgärder kan vi minska dödligheten i trafiken. Ett av dessa är intelligenta trafiksystem såsom teknik i bilar som förhindrar att kollisioner inträffar. Andra åtgärder är användning av alkolås i alla typer av yrkesfordon för person- och godstransporter och ökade krav på utrustning som distraktions- och trötthetsvarnare i bilar.

– Ska vi ha en nollvision måste vi göra våra vägar och bilar säkrare. Men människor har även en skyldighet att genom sitt beteende medverka till trafiksäkerheten, säger

Marita Ulvskog

, europaparlamentariker (S).

När det gäller yrkestrafiken måste lagstiftningen om kör- och vilotider ses över, bland annat för att göra det möjligt för långtradarchaufförer att tillbringa sin veckovila i hemmet. Dessutom bör lastbilar, när teknik finns, förses med särskilda backspeglar för att eliminera döda vinkeln och undvika olyckor med cyklister och fotgängare.

– Jag hade velat ha mycket starkare skrivningar om alkoholgräns men en toleransnivå på 0 promille under de två första åren för nyutbildade förare och alltid för yrkesförare är bättre än ingenting, säger Marita Ulvskog.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.11|instance-web04