23948sdkhjf

Säkrare trafik i EU

30 000 människor omkommer varje år i EU:s trafik. Nu har även Europaparlamentet ställt sig bakom nollvisionen som Sverige antog redan 1997 och som innebär att ingen ska dö i trafiken.
Genom enkla åtgärder kan vi minska dödligheten i trafiken. Ett av dessa är intelligenta trafiksystem såsom teknik i bilar som förhindrar att kollisioner inträffar. Andra åtgärder är användning av alkolås i alla typer av yrkesfordon för person- och godstransporter och ökade krav på utrustning som distraktions- och trötthetsvarnare i bilar.

– Ska vi ha en nollvision måste vi göra våra vägar och bilar säkrare. Men människor har även en skyldighet att genom sitt beteende medverka till trafiksäkerheten, säger Marita Ulvskog , europaparlamentariker (S).

När det gäller yrkestrafiken måste lagstiftningen om kör- och vilotider ses över, bland annat för att göra det möjligt för långtradarchaufförer att tillbringa sin veckovila i hemmet. Dessutom bör lastbilar, när teknik finns, förses med särskilda backspeglar för att eliminera döda vinkeln och undvika olyckor med cyklister och fotgängare.

– Jag hade velat ha mycket starkare skrivningar om alkoholgräns men en toleransnivå på 0 promille under de två första åren för nyutbildade förare och alltid för yrkesförare är bättre än ingenting, säger Marita Ulvskog.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078