23948sdkhjf

Viking bygger gasfartyg

Nu inleds byggnadsarbetet på Viking Lines nya passagerarfartyg ”NB 1376” på STX Finlands varv i Åbo. Det blir det första stora passagerarfartyget som kommer att drivas av flygande naturgas.
Fartyget representerar en ny generation fartyg och drivs med flytande naturgas (LNG), unikt i världen för ett fartyg av den här storleken. Nybygget kommer att trafikera linjen Stockholm–Åbo från 2013.

Nybyggnadsprojektet har föregåtts av flera år av planerings- och undersökningsarbete. I planerings-arbetet har stor vikt lagts vid förutom miljövänliga lösningar, så som bland andra LNG och elektrisk drift, även på nya innovativa upplevelser för passagerarna gällande produkt- och servicekoncept samt nytänkande design.

Ny modern design
Finska arkitektbyrån dSign Vertti Kivi & Co blev under våren vald att inreda Viking Lines nya fartyg. Att valet föll på denna byrå baserar sig på deras track record inom offentlig design samt på deras vision om hur framtidens kryssningsfartyg ska se ut. Byrån har fått i uppdrag att inreda fartygets samtliga tolv allmänna utrymmen: promenadstråk och entréer, restauranger och affärer, lekvärldar för barn samt klubbar. NB 1376 kommer att erbjuda innovativa, inspirerande och spännande upplevelser.

– Det är tacksamt att få vara med och lansera ett helt nytt och unikt fartygskoncept med utmanande och spännande lösningar. Fartyget representerar en ny fartygsgeneration och vi hoppas kunna attrahera nya kundgrupper med detta koncept, säger Mikael Backman , vd för Viking Line.

Leverans i januari 2013
Fartyget kommer att trafikera linjen Stockholm–Åland–Åbo och leveransen är beräknad till januari 2013. Fartygets längd är cirka 214 meter och har en bruttodräktighet på ca 57 000 ton. Isklassen är 1 A Super. Fartyget är planerat för 2 800 resenärer och kommer att ha en besättning på 200 personer. Passagerarhytternas antal är 880. Fraktfilernas längd är
1 275 meter och för personbilarna finns det reserverat 500 meter på ett separat bildäck. Dessutom finns det tilläggsutrymme för personbilar på ”bilhyllor” som kan sänkas ner.

– Åborutten har historiskt spelat en viktig roll för vårt rederi och kommer även i framtiden att ha stor betydelse för vår passagerar- och frakttrafik. Farleden Stockholm–Åbo är en av de viktigaste transportlederna i Norden, säger Mikael Backman.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063