23948sdkhjf

Hybricon vann Future Transport Award

Det blev elhybridbussprojektet Hybricon i Umeå som vann Future Transport Award i klassen Public Transport. Ett annat umeåföretag, Nordic Logistic Center, vann klassen Intermodal Goods i samma tävling.
Inför omkring 2 500 mässbesökare fick vinnarna motta sina pris på stora scenen i hjärtat av Elmia Nordic Rail och Elmia Future Transport. Stämningen var laddad när det visade sig att bägge vinnarna kom från den norrländska metropolen Umeå. Moderator för eventet var Jacob Albertsen , Mentor Communications och prisutdelare var Klas Wåhlberg , vd Bombardier Transportation och Anders Karlsson , chefredaktör för RESFORUM och TRAFIKFORUM.

Boh Westerlund, projektchef och Pär Jonsson, marknadschef fick ta emot priset och bägge uttryckte stor glädje.

– Det här är riktigt roligt, det är ett erkännande för vårt arbete och kan öppna fler för den här typen av kollektivtrafikfordon, sa Boh Westerlund .

I december 2010 gick startskottet för Hybricons nya utvecklingsprojekt som i ett första steg innebär att sätta två stycken snabbladdningsbara elbussar med hybridbackup på gatorna i Umeå. Projektet ska visa möjligheten att förnya och utveckla kollektivtrafiken och göra bussen mer attraktiv, mer miljövänlig och på så vis vara det smartaste lokala resalternativet.

Här är juryns motivering:
”Fördelarna med stadsbussar som drivs med el är många. Med dagens pris på diesel ger det sänkta driftkostnader från cirka 60 kr per mil till cirka 10 kr per mil. Fossilbränsleförbränningen reduceras kraftigt samt att utsläppen av växthusgaser och andra partiklar som är farliga för hälsan minskar radikalt. Dessutom är bussarna ljudlösa vilket minskar bullernivåerna och ger en behagligare bussfärd för resenärerna.
Hybricon samarbetar i projektet med flera olika företag där de viktigaste partnerna är holländska e-Traction som bidrar med drivsystem för bussar samt spanska Opbrid som bidrar med en laddstation. Projektet skall, efter att tester är gjorda, utvärderas i syfte att studera konsekvenserna av ett storskaligt införande i Umeås stadstrafik.”

Övriga nominerade till finalen i Future Transport Award i klassen Public Transport var följande två med juryns motiveringar:

Citytunneln, Malmö
Med Citytunneln får resenärer möjligheter att välja mellan fler tåg, ofta med färre byten och med kortare restid inom regionen. Pendlarna har fått det enklare att ta tåget till jobbet. Shopping, nöjen och kulturupplevelser kommer närmare med nya stationerna Triangeln och Hyllie. Tanken är att Citytunneln ska bidra till att vi reser kollektivt i större utsträckning än i dag. Citytunneln består av två 6 km långa och parallella tunnlar under Malmö.

Cityterminalen, Stockholm
Cityterminalen ligger mitt i Stockholms city och är stadens största busstation. Härifrån kan man resa till hela Sverige och också till en stor del av Europa. Bussterminalen har två plan med 19 utgångar och är en knutpunkt för busstrafik till och från huvudstaden. Från Cityterminalen avgår och ankommer varje dag cirka 800 bussar. De flesta av bussarna är långfärdsbussar i linjetrafik, men många är också abonnerade bussar för skolklasser, föreningar och företag. Precis bredvid Cityterminalen ligger Stockholms Centralstation och T-centralen. Man tar sig lätt mellan byggnaderna via rulltrappor och hissar. Utanför Cityterminalen och Centralstationen stannar också flera innerstadsbussar.

Läs mer om Hybricon i TRAFIKFORUM nr 9 som utkommer i november!
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.093