23948sdkhjf

Låggolvsspårvagnar lyft för Bombardier

Bombardier passar på att på Elmia Nordic Rail visa upp sin nya Flexity 2-spårvagn med låg-golvsteknologi som rullar i Storbritannien sedan september.
Flexity 2 spårvagnen har optimerats för att ge en rejäl kapacitetsökning per meter. Boggin och hjulupphängning är utvecklad för att spårvagnarna även ska klara gamla spår. Varje Flexity-vagn är 32,2 meter lång och 2,65 meter bred med fem sektioner och tre boggin. Spårvagnen har plats för 74 sittande och 150 stående passagerare vid en axelvikt på mindre än 10 ton. Fordonet har en låg vikt vilket gör den både snabb och energieffektiv.

– För passagerarna är det betydligt bekvämare då spårvagnen går jämnt och mjukt med låga buller- och vibrationsnivå, säger Stefan Aldborg , marknadschef i Norden.

Den nya Flexity 2-spårvagnen är konstruerad för serieproduktion.

– Det innebär en rationell hantering av produktionen vilket borgar för bättre kvalitet och ett förhållandevis attraktivt pris, säger Stefan Aldborg.

Spårvagnarna finns i drift i Blackpool och Lancashire och är även sålda till Gold Coast, Australien. Bombardiers andra nyhet på mässan är de nya Regina X55-tågen som levererats till SJ och är planerad för drift mellan Stockholm-Östersund och Stockholm-Karlstad.Regina finns även i Kina. Det unika med dem är den breda korgen som ger ett bättre kapacitetsutnyttjande. Regina X55 med en anpassad boggi med ALS (Active Lateral Suspension) har möjlighet att ersätta X2000 på motsvarande sträckor, dvs., samma eller kortare restid.

– Regina kan inte framföras i kurvor med samma topphastighet som X2000 men har förmåga att kompensera tidsförlusten med hjälp av ALS, säger Jonny Hedberg , informationschef.

Invändigt har, 2+3-sätena ersatts med en 2+2 konfiguration vilket ger ett luftigare intryck, vilket även bidrar till högre komfort och mindre trängsel.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078