23948sdkhjf

Höghastighet så in i Norden

Höghastighetståg – är det något för Sverige och Norden? Absolut, det ansåg många tunga deltagare i Elmia Nordic Rails nyckelseminarium om just höghastighetståg i Norden i veckan.
När Trafikverkets utredning om höghastighetsbanor presenteras i vår måste politikerna våga sätta ned foten och fatta beslut om att Sverige ska satsa på nya snabba tåg. Det kravet hördes från flera håll när höghastighetsbanor diskuterades under mässans första nyckelseminarium.

I Trafikverkets pågående kapacitetsutredning ska även höghastighetsbanor belysas och frågan är därför högaktuell igen. På nyckelseminariet ”Höghastighet så in i Norden” var den inledande debatten livlig, bland annat om kostnader för att bygga banorna. Enligt den statliga höghastighetsutredningen från 2008 (Malm-utredningen) blir prislappen 125 miljarder kronor för att bygga höghastighetsbanor mellan Stockholm–Göteborg, samt Stockholm–Malmö.

– Det är inte dyrt, sa bland andra Sören Belin , koordinator för Future Rail Sweden, och hänvisade till att den årliga kostnaden enligt Malm-utredningen som högst blir 8 miljarder kronor.

Och Bo-Lennart Nelldal , från KTH:s Järnvägsgrupp slog fast att det är samhällsekonomiskt lönsamt att bygga höghastighetsbanor.

– 125 miljarder låter som mycket pengar, men det kan sättas i relation till att vi Sverige satsat ungefär 100 miljarder kronor på infrastruktur varje årtionde sedan 1990.

Men om satsningen på höghastighetsbanor ska rymmas inom statsbudgetens ram, blir det problem, varnade flera paneldeltagare. Därför bör andra finansiella lösningar övervägas, till exempel olika former av PPP (Public Private Partnership).

Paneldeltagarna var eniga om att höghastighetsbanor är det bästa sättet att lösa de svåra kapacitetsproblem som svensk järnväg lider av, något som även Bo-Lennart Nelldal närmare gick in på under sin separata föreläsning.

– Slutsatsen är att det blir 2–3 gånger så hög kapacitet för godstågen på befintlig järnväg om separata höghastighetsbanor byggs, sa Bo-Lennart Nelldal.

– Den är gången måste politikerna bestämma sig – och jag förväntar mig att de fattar långsiktiga beslut, sa Sören Belin , Future Rail Sweden.

Och Lars Kleppe , Country President för Alstom i Sverige, efterlyste att regering och riksdag så snart som möjligt fattar ett inriktningsbeslut om att höghastighetsbanor ska byggas.

Höghastighetsbanor diskuteras även i Norge och en omfattande utredning pågår. Tom Stillesby , huvudprojektledare för Jernbaneverkets Höghastighetsutredning, redogjorde på seminariet dels för hur långt utredningsarbetet kommit, dels för de problem man har att ta ställning till. Flera olika korridorer utreds och inom dessa flera alternativa sträckningar. Tom Stillesby ville i nuläget dock inte säga om eller vilka sträckor Jernbaneverket kommer att förorda. Utredningen ska vara klar i februari 2012.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.093