23948sdkhjf

Nobina vann tillbaka Uppland

Nobina Sverige vann den nya upphandlingen av regionbusstrafiken i Uppland. Därmed gick regionbusstrafiken, värd 5 miljarder kronor, tillbaka till Nobina igen.
Värdet på det nya avtalet beräknas löptiden till 490 miljoner kronor per år per år. Trafikavtalet är en kombination av fast pris och incitament, och löper över 10 år med start i juni 2012, vilket ger ett totalvärde för kontraktet om nästan 5 miljarder kronor.

Nobina Sverige har tidigare ansvarat för trafik inom Uppland, och dagens beslut innebär både en förlängning och utökning av ansvaret för bolaget. Det nya trafikavtalet för regionbusstrafik i Uppland omfattar 163 bussar och bygger på en kombination av fast pris och en rörlig ersättning per antalet påstigande kunder. Nobina får därmed större incitament att påverka resandet i regionen, och därmed koncernens lönsamhet.

– Vi är mycket glada över att få fortsatt förtroende att ansvara för regiontrafiken i Uppland. Vår ambition är att fördubbla resandet i kollektivtrafiken, och det nya avtalet med rörlig ersättning ger oss goda förutsättningar att bedriva lönsam trafik länge, säger Ragnar Norbäck , vd för Nobina.

Nobina kommer att förnya bussflottan med en tydlig miljöprofil och väsentligt bättre komfort för kunderna. Av 136 nya bussar, kommer 95 bussar att drivas med miljöbränslet RME och 41 bussar med biogas. Av de nya bussarna blir 12 dubbeldäckare och 32 blir så kallade komfortbussar, främst avsedda för de längre pendlarlinjerna.

– Vi satsar på en långsiktigt hållbar kollektivtrafik, med nya bussar och starkt fokus på nöjdare kunder. Med en avtalstid på 10 år finns goda förutsättningar att utveckla vårt erbjudande i nära samarbete med kunder och uppdragsgivare, säger Ragnar Norbäck.

Värdet på det nya avtalet beräknas alltså till 490 miljoner kronor per år baserat på fast pris och miniminivå för rörlig ersättning. Trafikavtalet löper över 10 år med start i juni 2012. Tidigare har Nobia bedrivit trafik om totalt 130 bussar i regionen. I och med anbudsvinsten säkras arbetstillfällen för de cirka 460 medarbetare som idag arbetar på Nobina i Uppland. Därutöver väntas ytterligare cirka 70 personer, främst bussförare, att anställas.

Totalt omfattar upphandlingen tre trafikpaket där förutom Nobina också Sambus har lämnat de vinnande anbuden. Det stora regionbusspaketet vanns av Nobina och för de två paketen för trafiken i Enköpingsområdet samt tätortstrafiken i och omkring Bålsta blev Sambuss vinnare. Regionbusspaketet omfattar busstrafiken i de starka stråken och stor vikt har lagts vid att det nya avtalet ska stimulera trafikföretaget att ge kunderna bra resmöjligheter och god service samt att utveckla tjänstens kvalitet. Detta uppnås bland annat genom att en betydande del av ersättningen till trafikföretaget grundar sig på antalet resor som görs på respektive busslinje. Trafiken som upphandlats omfattar närmare 170 bussar och berör cirka 500 bussförare. I dag körs den nu upphandlade trafiken av Nobina och KR Trafik.

Trafikstart för det nya avtalet sker i samband med skiftet till sommartidtabell 13 juni 2012.

Samtliga anbudsgivare uppfyllde samtliga krav som UL ställt vilket bland annat innebär krav på bälten och luftkonditionering i alla bussar, liksom krav på alkolås eller annat system för kontroll av nykterhet. Mot bakgrund av detta blev lägsta pris avgörande. Keolis konkurerade också om det stora regionbusspaketet och lämnade näst bästa anbud – ett faktum som är ganska känsligt eftersom Keolis stämde UL efter det att bolaget förlorade den föregående av länsrätten stoppade upphandlingen efter en läcka inom UL:s högsta ledning.

De två återstående trafikpaketen är betydligt mindre och omfattar totalt 12 bussar. Vinnande trafikföretag blev Sambus som därmed övertar trafiken runt Enköping från Nobina och från Knivstabuss för trafiken i och omkring Bålsta.

Eftersom kraven i upphandlingen skiljer sig från dagens krav är det inte möjligt att göra en exakt jämförelse med dagens kostnad för motsvarande trafik. Resultatet av upphandlingen innebär att UL:s totala kostnad för busstrafiken 2012 blir runt 20 miljoner kronor dyrare än vad UL beräknat och det innebär en totalkostnad för busstrafiken på över 900 miljoner kronor.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062