SJ visar nya snabbtåget
Snart börjar SJ:s nya snabbtåg SJ 3000 rulla på linjerna Stockholm till Östersund, Sundsvall, Gävle, Falun och Karlstad. Ny teknik ska göra tåget i det närmaste osårbart för svåra vintrar, lovar SJ.
– Det är mycket roligare att stå här och berätta om ett nytt tåg än att tala om vinterproblem, sa SJ:s vd Jan Forsberg till den församlade pressen i Hagalund utanför Stockholm där det nya tåget visades upp.
Sett utifrån är SJ 3000 lik vilket Regina-tåg som helst. Men här finns skillnader, SJ:s variant är ännu snabbare än originalet och dessutom försett med fler finesser som gör det tillgängligare för rörelsehindrade och rullstolsburna. Bland annat finns en hiss i en av vagnarna med lågentré som den rullstilsburne hanterar själv. Stor handikapptoalett och två rejäla platser för den som sitter i rullstolen under färden.
Dessutom utlovas alltså en teknik som ska göra det nya snabbtåget okänsligt (eller nästan okänsligt) för vinterns snö och is. Luftintaget är utformat så att snön inte kan yra in, smälta till och därefter bilda is på vitala delar. Test i skarpt läge lär utvisa om tekniken håller.
– Med SJ 3000 har vi satsat på det koncept som våra resenärer uppskattar med servering i första klass och en välsorterad bistro. Det är rymligt, konfortabelt och har eluttag vid varje plats, säger Jan Forsberg.
Frågan är om förstaklasspassagerarna kommer att hålla med om det där med rymligheten: I nya SJ 3000 sitter även förstaklasspassagerarna fyra och fyra i bredd, precis som andraklasspassagerarna.
– Fast de har faktiskt fem centimeter bredare stolar, det syns om man tittar in i försklassvagnen från andraklassvagnen att mittgången är betydligt smalare, säger Klas Wåhlberg , vd Bombardier Transportation som bygger tåget.
Internet ombord blir som tidigare – gratis för förstaklasspassagerarna, medan andraklasspassagerarna får köpa sig internettid. En skillnad är dock att trafikinformation visas gratis för alla, utan att man behöver koppla upp sig. Den som inte har dator kan dessutom se trafikinformationen på någon av de många bildskärmar som finns i tåget. Den som har dator kan dessutom beställa film att titta på. Eftersom bandbredden inte är den bästa har SJ lagrat ner ett rejält antal filmer som finns ombord på tåget som resenären sedan kan beställa. Hinner man inte titta klart tills tåget kommer fram så går det bra att titta klart på hotellet. Eller så kan man vänta tills man åker tillbaka igen.
Bistron är förvillande lik den på X2000: Här finns allt, även varm mat som dock måste stoppas in i mikrovågsugnen först.